News Flash:

Titi Aur te invata cum sa eviti accidentele in jungla de pe soselele Romaniei

11 Iulie 2017
1196 Vizualizari | 0 Comentarii
Titi Aur
Cand iesi cu masina pe soselele din Romania, esti expus automat unor riscuri majore, e o jungla greu de controlat, cu soferi conducand la limita, in mare viteza, fara pic de respect pentru ceilalti participanti la trafic. Ca sa eviti accidentele, trebuie sa fii extrem de bine pregatit, sa stii sa anticipezi si sa te feresti. Despre asta vorbeste, la Sports Business Academy, Titi Aur, multiplu campion de raliuri - conducerea defensiva, care se poate invata la Academia care-i poarta numele.
Ce inseamna conducerea defensiva?
Defensiv inseamna sa te aperi. La volan, inseamna sa te aperi de ceea ce ai putea gresi tu sau de ceea ce ar putea sa greseasca altii. Aur a prezentat un grafic cu statistica adevarata a accidentelor din Romania, pentru ca autoritatile declara numar de morti, de raniti, de accidente, raportate la un milion de locuitori. Aceasta statistica a autoritatilor e importanta, dar cea adevarata e cea raportata la milioanele de kilometri parcursi.
Romania e o tara submotorizata, numai 30% din locuitori au permise de conducere, fata de 50-60% in alte tari. Mai mult, conducatorii auto conduc putin fata de cei din alte tari.
Cei mai multi morti din accidente rutiere sunt in Romania!
Din aceste statistici, vedem ca Anglia si Suedia au 39-40 de morti la 10 milioane km parcursi, media europeana fiind de 80 de morti pe aceasta distanta. Penultima tara in acest top este Bulgaria, cu 240 de morti, iar Romania e ultima, cu un numar aproape incredibil, 420 de morti la 10 milioane de km parcursi. „Asta inseamna ca noi traim intr-o  jungla, in care daca nu stim sa ne aparam, suntem predispusi accidentelor”, concluzioneaza Titi Aur, in exclusivitate pentru Sports Business Academy.
Beneficiile conducerii defensive
Se reduce numarul de accidente;
Se conduce economic;
Poluare mai mica;
Scad costurile de exploatare a masinii;
Scade timpul de imobilizare in service;
Creste nivelul de siguranta;
Se reduc cheltuielile de asigurare;
Se imbunatateste atitudinea daca e vorba de angajati sau de flota de masini.
La Academia lui Titi Aur, aflata langa Crevedia, la 45 de kilometri de Bucuresti, exista si o Scoala  de Conducere Defensiva, care a lucrat cu peste 300 de companii.
40.000 de soferi au facut cursurile Scolii de Conducere Defensiva
Autodromul de la Crevedia
Aici, pe o suprafata de 12,5 hectare, este construit un autodrom destinat pregatirii conducatorilor auto in toate formele: pentru distractie, pentru auto-sport si pentru conducere defensiva, adica pentru cei care vor sa conduca in siguranta.
Sunt tot felul de piste, unde se reproduc multe situatii din trafic, de mers pe strada, de deplasare in conditii de noroi, de aderenta scazuta, macadam, traseu de munte.
Dupa cum ne dezvaluie Titi Aur, sunt multe tipuri de masini: tractiune fata, spate, integrala, dar si simulatoare speciale: in sala, de rasturnare si tamponare, si in exterior, care se deplaseaza pe pista. Acestea de exterior sunt masini construite la Academie, cu doua volane, si cu care se pot simula derapaje.
Cursantii sunt rasturnati sau tamponati fizic!
De asemenea, exista sali de clase, sali de simulatoare, in care cursantii sunt rasturnati sau tamponati fizic, pentru a vedea importanta centurii de siguranta si cum se poate iesi din masina dupa impact.
Autodromul contine mai multe piste, care sunt diferite: cu asfalt foarte aderent, beton foarte alunecos, in special cand e ud. Aceste piste cotin viraje cu raza de 80 de metri, in care se invata cum se stapaneste masina intr-un viraj continuu si ce inseamna subvirare sau supravirare.
De asemenea, sunt zone de offroad, de extrem sau de noroaie, cu dispozitive cu care cursantii sunt invatati sa controleze masinile de teren.
Bineinteles ca nu lipsesc masinile de curse, ar fi fost culmea, tinand cont de trecutul glorios al lui Titi Auur. Cu aceste masini, se fac cursuri de pilotaj, dar si actiuni de team building, in care cursantii merg in dreapta pilotului pentru senzatiile care ti le ofera o cursa profesionista. Se pot face actiuni si pe timp de noapte.
"Locatia e construita intr-un stil unic in lume, deoarece contine ambele stiluri de sofat: condusul si pilotajul, mai exact - conducerea defensiva si pilotajul in conditii extreme sau sportive”, am aflat de la expunerea lui Titi Aur facuta la SBA.
7.200.000 de permise de conducere sunt in Romania, din care aproximativ 5.000.000 conduc in tara. Acesti soferi au produs 1800 de morti pe an, in 2015, si aproape 9000 de raniti grav, cu minim 60 de zile spitalizare! Plus aproximativ 60.000 de raniti usor.
Zero morti, zero raniti!
Va vine sa credeti sau nu, cei 40.000 de cursanti ai Scolii de Conducere Defensiva, nu au fost implicati in accidente cu victime, adica zero morti si zero raniti din 2009 pana azi. Daca i-am raporta la statistica nationala, acestia ar fi produs 16-17 morti pe an si cam 100 de raniti. Concluzia este ca avem un rezultat pozitiv palpabil.
Academia este o prelungire a activitatii mele de pilot. Dupa ce am concurat si am mers cu masina la limita la raliuri, am vrut ca impreuna cu colegii mei sa ii invatam si pe altii cum sa stapaneasca masina la limita, cum sa iasa din situatii limita, nu numai pe cei care vor sa devina piloti, ci si pe cei care merg pe strada cu masina. Instructorii nostri, 15 la numar, sunt toti din lumea motor-sportului, pentru ca eu cred ca acestia trebuie sa aiba experienta in stapanirea masinilor la limita. Pe strada, nu se ajunge asa de des in situatii limita ca in motor-sport, asa ca nici instructorii auto de pe sosele nu cred ca au o experienta vasta in condusul la limita sau in iesirea din situatii limita. Un pilot sau un  copilot, intr-o singura proba speciala de 20 km, ajunge de zeci sau sute de ori la limita; astfel, acesti instructori reusesc sa le transmita cursantilor informatii corecte”, sunt cateva dintre secretele pe care ni le-a expus multiplul campion de raliuri.
Ce ne-au invatat gresit scolile de soferi clasice
Atunci cand franati, calcati si ambreiajul? Raspunde Titi Aur: „Este gresit daca faceti asa. Instructorul de la scoala de soferi v-a invatat asta, ca sa nu mai opriti motorul si ca sa nu-i stricati lui masina. Este doar un exemplu care demonstreaza ca instructorul ar trebui sa va invete mult mai multe lucruri pentru a conduce corect”.
La ce distanta conduceti fata de masina din fata? „Raspunsul e simplu: la doua secunde. Adica atunci cand masina din fata trece pe langa un pom, de exemplu, numaram: 1001, 1002, adica doua secunde. Asta reprezinta in metri cam jumatatea vitezei cu care conduc: daca am 30 km/h, trebuie sa stau la aproximativ 15 m distanta fata de cel din fata. Timpul de reactie al soferului e cam 1,5 secunde. Atunci cand citim specificatiile unei masini, trebuie adaugata distanta corespunzatoare celor 1,5 secunde. Si acest calcul este facut in conditii optime de aderenta pe sosea. Aceste cazuri ar trebui discutate in amanunt la scoala de soferi, ceea ce, din pacate, nu prea se intampla”.
Cand te rastorni, iar masina ramane rasturnata, pericolul mare e ca dai drumul la centura de siguranta, cazi in cap si iti rupi gatul. Incepand cu 2007 sau 2008, centurile sunt construite astfel incat nu se deschid in aceasta situatie. Exista solutii, sa iti gasesti un punct de sprijin, sa te impingi pentru a detensiona centura si apoi sa o deschizi. Toate acestea si multe altele se invata la Academia lui Titi Aur.
Apropo de accidente pe autostrazi. In Romania, neavand autostrazi multe, nu stim sa circulam pe ele. Pe langa nenumaratele greseli pe care le fac soferii pe autostrazi, pe ceata se intampla acel efect de turma. Daca ceilalti merg mai tare, mergi si tu. Astfel apar accidentele carambol, cu multe masini implicate.
Greselile soferilor din trafic
Am aflat de la Titi Aur, exclusiv la Sports Business Academy, ca soferul face doua tipuri de greseli in trafic:
Asumate (viteza mare, vorbit la telefon, etc.), pe care un instructor nu le poate corecta, pentru ca sunt voluntare, dar acestea sunt discutate cu toti cursantii de la Scoala de Conducere Defensiva, si
Greseli pe care nu stie ca le face. Aceste greseli sunt corectate la Scoala lui Titi, incepand cu pozitia in scaun, schimbatul vitezelor, distanta fata de cel din fata si fata de cel din spate. De exemplu, explica Aur: „Daca autovehiculul din spate sta prea aproape, nu pun frana, ci, ca sa ma protejez, maresc distanta fata de cel din fata. Asta inseamna ca il invit sa ma depaseasca sau, daca nu vrea, ma asigur ca nu pun frana brusc marind distanta dintre mine si cel din fata”.
In legatura cu vorbitul la telefon la volan, marea problema nu e ca ai o mana ocupata, ci ca ai mintea ocupata. Noi, oamenii normali, putem face o singura activitate principala, restul fiind activitati secundare. Astfel, daca o convorbire la telefon este importanta, mintea noastra se decupleaza automat si condusul masinii devine o activitate secundara, ceea ce e foarte periculos.
Un curs normal de conducere defensiva dureaza peste tot in lumea civilizata 4-5 zile. Se face teorie, poligon, autostrada, orase mici, orase mari. Titi spune ca in Romania era imposibil, mai ales ca a  inceput scoala pe timp de criza, si atunci a facut 3 niveluri, fiecare cate o zi.
Primul nivel inseamna relatia om-masina, cursuri si practica. Nivelul 2 e exteriorul masinii, cu pericole etc. La nivelul 3, sunt cursuri personalizate, pentru fiecare companie in parte, sau chiar pentru cursanti.
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1162 (s) | 32 queries | Mysql time :0.006699 (s)