News Flash:

Sorin Rosca Stanescu: La catafalcul din Victoriei

7 Octombrie 2016
549 Vizualizari | 0 Comentarii
rosca stanescu2 1

Termenul a expirat. Tentativa de a cumpara opera lui Brancusi, “Cumintenia pamantului”, prin subscriptie publica a esuat. In ciuda faptului ca pretul este mic. Este un esec al celei mai mari campanii publicitare sau este un esec al Guvernului Ciolos? Fapt este ca romanii nu au pus, pentru “Cumintenia pamantului”, decat un milion de euro dintre cele 6 milioane care ar fi trebuit sa insemne subscriptia. Si din totalul de 11 milioane pe care Ministerul Culturii a convenit sa ii achite, pentru ca statul roman sa devina proprietarul lucrarii. Este o rusine! O rusine a Guvernului Ciolos. Dar si o rusine nationala. Cum s-a ajuns aici?




O lucrare relativ modesta, din lemn, a marelui Constantin Brancusi, ”Madame LR”, s-a vandut, la o casa de licitatii din Vest, la un pret care se ridica la aproape 30 de milioane de euro. A cumparat un particular. In cazul “Cuminteniei pamantului”, a fost un stat care a vrut sa cumpere. Chiar statul roman. Statul in care s-a nascut Constatin Brancusi. Statul care se mandreste cu cel mai mare sculptor modern al lumii. Ei bine, acest stat a esuat.




Guvernul Ciolos a facut eforturi considerabile pentru a reusi sa stranga, de la toti romanii din tara si din strainatate, precum si de la toate societatile comerciale, modesta suma de 6 milioane de euro, reprezentand partea de subscriptie publica din totalul de 11 milioane de euro, o suma modica la care, in acord cu proprietarii, a fost fixat pretul capodoperei lui Brancusi. In acest scop, a fost desfasurata una dintre cele mai intense campanii de publicitate puse la cale de vreun guvern al Romaniei. O campanie extrem de costisitoare. Costuri despre care nu ni se spune nimic. Ca si cand ele nu ar fi suportate tot de romani.




Au fost nenumarate clipuri publicitare difuzate pe aproape toate televiziunile existente. Au fost postate clipuri si pe internet. A existat si o campanie outdoor. Si ea puternic finantata. Dar cea mai vizibila imagine a cosmarului reprezentat de acest esec al Guvernului Ciolos este catafalcul din Piata Victoriei. Trebuie sa fii orb, sa treci prin Piata Victoriei si sa nu vezi cum, de luni de zile, Guvernul Romaniei arata ca un urias cosciug. De fapt, ca un catafalc. Invelit, in mod umilitor pentru memoria marelui artist, in imagini ale “Cuminteniei pamantului”.




Nu trebuie sa fii specialist in advertising. Sau in PR. Orice om cu mintea intreaga si cu elementere cunostinte in aritmetica va intelege ca toata aceasta campanie a avut costuri exorbitante. Sa ne imaginam cat ar fi platit, de pilda, Orange, daca, atat de mult timp, ar fi putut sa imbrace Guvernul intr-o mesa. Facandu-si, astfel, publicitate. Cred ca s-ar fi strans, de la Orange, mult mai multi bani din publicitate astfel asigurata de Guvern decat amaratul de milion de euro, suma platita, pana la expirarea termenului, de romani.




Fapt este ca demersul a esuat. Lamentabil. La capatul lui, statul roman, prin Guvernul Ciolos, nu a reusit altceva decat sa isi creeze o uriasa problema de imagine, o mare problema tehnica, intrucat,  daca demersul va continua, esecul va fi si mai mare, iar daca demersul se opreste aici, banii trebuiesc restituiti donatorilor, operatiune care presupune logistica si costuri. Dar cea mai mare pierdere este ca, prin acest efort zadarnic si extrem de prost gestionat, Guvernul Romaniei a reusit performanta de a da o lovitura capitala celui mai mare artistplastic nascut vreodata in Romania. Practic, cota acestuia, in loc sa creasca, a scazut.




Dar orice lucru rau, daca intelegem de ce a fost rau, se poate transforma si intr-un castig. In cazul “Cuminteniei pamantului”, lectia care trebuie retinuta tine de ceea ce inseamna credibilitate. In cazul unui guvern, daca nu exista credibilitate, nu exista nimic. Orice guvern, fie el si tehnocrat, ca sa nu mai vorbim de orice guvern politic, se sprijina exclusiv pe increderea cetatenilor.




In masura in care presedintele Klaus Iohannis intentioneaza si in continuare sa il tina in calcul pe domnul Dacian Ciolos in calitate de premier al unui guvern viitor si in masura in care PNL face acelasi lucru, ii anunt ca nu mai au nevoie sa cheltuie bani pentru niciun sondaj de opinie, pentru a masura credibilitatea reala a lui Dacian Ciolos.




Sondajul de opinie, masurarea credibilitatii lui Ciolos sunt fapte consumate. Rezltatul e catafalcul din Piata Victoriei. Si ceea ce s-a strans pe el.




Prin sacrificiul “Cuminteniei pamantului”, cota reala a lui Dacian Ciolos si a guvernului pe care l-a condus nu mai poate fi ascunsa nici in fata opiniei publice interne, nici in fata opiniei publice externe. Semn ca cine incearca sa il aseze pe Ciolos in fruntea vreunui car electoral sau post-electoral va avea nefericita soarta a “Cuminteniei pamantului”.


brancusi ciolos cumintenia pamantului madame lr lovitura capitala
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1294 (s) | 24 queries | Mysql time :0.014563 (s)