News Flash:

Ion Cristoiu: "Un adevar al Americii reale spus de Donald Trump: Infrastructura noastra se naruie"

18 Noiembrie 2016
1003 Vizualizari | 0 Comentarii
cristoiu
Ca si in cazul Brexitului, politicienii si liderii nostri de opinie au pus victoria lui Donald Trump la prezidentialele americane pe seama unei turmentari temporare a alegatorilor, trasi pe sfoara- s-a insistat pina la prostie- de excelentul comunicator care e presedintele ales al Americii.

De la tata mosu Marx am invatat insa ca personalitatile inving in Istorie cind exprima realitati dramatice, realitati care devin atit de puternice la un moment dat incit impun intimplari socante precum victoria de nimeni profetita a lui Donald Trump in alegerile din SUA.

Multi romani americani de orientare republicana, fani Trump, mi-au explicat ca miliardarul a invins, pentru ca prin el o mare parte a americanilor au vazut solutia de rezolvare a unor probleme deja majore ale Americii.

Intr-adevar, asa cum am scris si cum am mai zis, teza Cine vrea sa fie aparat de America trebuie sa plateasca! nu e o teza sugubeata, lansata pentru ca autorul sa para excentric, ci una bazata pe un Adevar dureros pentru America de azi:

America nu-si mai poate permite sa cheltuiasca atit pentru a fi pe gratis Politistul de serviciu al Lumii civilizate.

Cartea lui Donald Trump, „Great Again: How to Fix Our Crippled America (Din nou mareata: Cum sa punem la punct America noastra paralizata)”, din care am mai publicat aici fragmente edificatoare, abordeaza cu luciditate o realitatea despre care multi romani americani mi-au spus ca e deja dramatica pentru SUA:

”Cap. 12 – Infrastructura noastra se naruie

Unele lucruri sunt atat de evidente incat pana si Joe Biden le poate vedea.

Luati, de exemplu, starea infrastructurii tarii noastre. Vice presedintele Biden a spus odata „Daca as lega pe cineva la ochi si l-as duce la doua dimineata pe aeroport in Hong Kong si i-as spune: Unde crezi ca te afli?, ar spune „Trebuie sa fiu in America. Este un aeroport modern. Dar daca te-as lega la ochi si te-as duce pe Aeroportul La Guardia in New York, ai crede ca tte afli intr-o oarecare tara din lumea a treia”

Vestea buna e ca Podul Londrei nu se prabuseste. Dar acest pod, care acum se afla localizat in Lake Havasu City, Arizona, ar putea fi singurul pod din America care nu se afla in pericol de a se darama.

Aeroporturile noastre, podurile, canalizarile noastre, reteaua electrica, sistemul feroviar – intreaga infrastructura a tarii noastre – se degradeaza, iar noi nu facem nimic in aceasta privinta. Fostul secretar al transporturilor Ray LaHood stie totul despre asta si a avut dreptate cand a spus „Daca vrem sa avem sisteme de transport sigur in America, trebuie sa investim in acestea. Nu am facut inca asta”.

El a descris modul nostru de a infrunta problema ca un sistem de tip „schiopateaza si mergi”. „Nu exista viziune. Nu exista conducere la Washington care sa rezolve asta, iar ei incearca sa puna leucoplast si banda adeziva peste aceste dificultati majore, si asta pur si simplu nu functioneaza”.

Infrastructura acestei tari crapa din toate partile. Conform inginerilor, unul din fiecare noua poduri din aceasta tara este structural deficient, aproximativ un sfert din ele functioneaza deja perimat, si aproape o treime din ele si-au depasit durata de viata.

Unele dintre aceste poduri s-au prabusit deja. Barry LePatner, care a scris o carte despre acest subiect, a spus urmatoarele: „Incepand cu 1989 am avut mai mult de 600 de avarii de pod si… un numar mare de poduri din fiecare stat sunt un pericol real pentru publicul calator.”

Infrastructura noastra este groaznica, si devine tot mai greu si tot mai scump s-o repari. Deja pe poporul american il costa estimativ 200 miliarde de dolari anual din cauza productivitatii scazute. Acest numar creste anual. In loc sa fie la birou sau in fabrica muncind, americanii pierd nenumarate ore in fiecare zi stand in blocaje de trafic sau asteptand trenuri intarziate. Depindem de camionagii sa furnizeze bunurile de care avem nevoie, iar acestia sfarsesc prin a pierde o incredibila gramada de timp, deoarece sistemul nostru de autostrazi se destrama.

Credeam ca blocajele de trafic din New York sunt cele mai rele din toata tara; nici vorba. Probleme sunt peste tot. Drumurile noastre sunt roase de gropi. Aeroporturile noastre? Glumiti? O rusine.

E de rau daca si Joe Biden vede asta.

Daca aterizezi pe LaGuardia, ai senzatia ca au cazut rotile avionului.

Daca aterizez din China sau din Qatar, e ca si cum as fi venit de pe o alta planeta. Si nu e doar LaGuardia, care – apropo – a primit in sfarsit miliarde de dolari pentru a fi refacut; e o problema de la o coasta la alta. Aeroportul International Los Angeles este un dezastru complet de alt gen.

Reteaua de curent, infrastructura pentru electricitate care mentine totul functional este cu mult invechita. Pur si simplu nu va putea sa faca fata nevoilor noastre de energie din viitor. Viteza noastra de internet e doar pe locul 16 in lume. Cand calatoresc in strainatate, vad locul magnifice, de care v-ati uimi. Vad poduri mentinute cum trebuie, tuneluri, si aeroporturi. Vad autostrazi grozave si sisteme de electricitate incredibil de eficiente.

Apoi ma intorc in America si ma trezesc in ambuteiaje; si cind masina se misca, e pentru a da in gropi. Pare ca asta nu se va imbunatati niciodata.

Ma intreb, De ce nu rezolvam aceste probleme? Raspunsul e ca oamenii pe care i-am pus la putere nu stiu cum sa le rezolve.

Cheltuim miliarde de dolari protejand tari care ar trebui ele sa ne plateasca pentru munca facuta si totusi nu putem construi drumuri in orasele noastre. Nu putem construi scoli in comunitatile noastre. Am fost in China de nenumarate ori, si peste tot unde te uiti sunt macarale care ajung pana la cer. Chinezii construiesc orase noi in aproximativ 12 minute, in timp ce noua ne ia ani pentru a obtine permisul sa adaugam o fereastra de fronton in casele noastre.

Forumul Economic Mondial a clasificat infrastructura SUA ca fiind doar a 12-a cea mai buna din lume, in urma unor tari precum Spania, Olanda, si Emiratele Arabe Unite. O parte a vinei e ca nu cheltuim suficient pentru a repara, construi sau a ne mentine „fabrica”. Europa si China cheltuiesc aproximativ 9% din PIB-ul lor pe proiecte de infrastructura. Noi cheltuim 2,4%.

Cand vorbiti despre a construi, ar fi bine daca ati vorbi despre Trump. Nu exista un singur constructor in tara asta care sa-si aiba numele pus pe un numar atat de mare de proiecte cate am construit eu.

New York City a pierdut sapte ani incercand sa finalizeze un patinoar. Eu l-am facut in mai putin de patru luni – si l-am terminat sub buget. Exista o enorma curte de triaj care da spre riul Hudson pe care nimeni nu a reusit sa-si dea seama cum s-o dezvolte. Conduceti pana acolo acum si veti vedea mii de apartamente magnifice, toate cu acelasi nume pe cladiri – Trump.

Ganditi-va la cladirea de la nr 40 de pe Wall Street, una din cele mai mari cladiri din New York City. Pentru o perioada scurta de timp, alaturi de Cladirea Chysler, a fost una din cele mai inalte doua cladiri din lume. Dar a intrat intr-o stare proasta. Nu se mai putea inchiria acolo un spatiu de birou.

Am cumparat cladirea la nr 40 de pe Wall Street si am refacut-o complet. Acum este un clasic – si apropo, este 100% inchiriata si o cladire foarte profitabila. Casa mea din Palm Beach, Mar-a-Lago, a fost candva cel mai mare conac din tara, dar fostul proprietar, guvernul Statelor Unite, l-a lasat sa se deterioreze. Nimeni nu a avut viziunea sa observe ce ar putea fi din nou. L-am restaurat, reconstruit, si acum – mergeti online si puteti vedea ce am realizat acolo. Am readus proprietatea la grandoarea ei de odinioara – si apoi am facut-o mai buna.

Poate fi la fel de adevarat si pentru tara noastra.

In Washington DC, sunt pe cale sa transform cladirea Old Post Office (cladirea veche a oficiului postal) de pe Pennsylvania Avenue in unul din cele mai mari hoteluri din lume. Am obtinut cladirea de la Administratia Generala a Serviciilor (GSA). Multe persoane au vrut sa o cumpere. Dar GSA a vrut sa se asigure ca persoana careia ar fi urmat s-o vinda avea abilitatea sa o transforme in ceva special, asa ca mi-au vandut-o mie. Am obtinut-o din patru motive. Numarul unu – suntem foarte buni. Numarul doi – am avut cu adevarat un plan grandios. Numarul trei – am avut o declaratie financiara foarte buna. Numarul patru – suntem excelenti, nu doar foarte buni, la a duce la indeplinire sau chiar a depasi contractele noastre. GSA, care sunt profesionisti adevarati, a vazut acestea de la inceput.

Acesta este modul in care ar trebui condusa tara.

Repararea infrastructurii noastre va fi unul din cele mai mari proiecte pe care aceasta tara l-a initiat vreodata. Nu va exista o a doua sansa de a face lucrurile cum trebuie. As vrea sa va intreb, daca propria voastra casa s-ar prabusi si ar trebui sa angajati pe cineva sa vi-o repare inainte de a se prabusi complet, pe cine ati angaja? Pe un tip care va spune ca planuieste sa o faca, sau pe un tip care a dovedit ceea ce poate de nenumarate ori inainte?

In SUA, casa noastra se prabuseste. De nenumarate ori am dezvoltat proiect dupa proiect. Am strans bani, am rezolvat nenumarate probleme, am adus oamenii potriviti, si am facut ce era de facut. Acestea sunt cele patru cuvinte pe le pot folosi politicienii:

Eu reusesc sa fac.

Nu exista nicio indoiala ca va trebui sa gasim o cale de a rezolva problemele cu infrastructura noastra daca vrem sa fim cea mai grozava tara din lume. Economia noastra are nevoie de miscare, literal si figurativ, iar noi avem nevoie de infrastructura care poate suporta si promova acea miscare.

Cand te pregatesti sa incepi cel mai mare proiect de constructie pe termen lung din istoria americana, ar fi bine sa ai la conducere persoana potrivita. Ai nevoie de cineva care a mai facut asta inainte si care nu este intimidat de aceasta responsabilitate enorma. Ai nevoie de cineva care stie cum sa se descurce cu sindicatele si furnizorii si, fara nici un dubiu, cu avocatii. Am de a face cu acestia zilnic, si nu pierd in fata lor.

Diferiti oameni ar putea aborda probleme complexe ca acestea in mod diferit. Sunt persoane care privesc problema asa si dau din cap gandindu-se ca nu e nici o solutie. . Exista un nume pentru a desemna acest gen de persoane: Guvernatorii. Apoi sunt persoane care vorbesc despre problema, arunca in stanga si in dreapta cu banii oamenilor, si poate chiar iti arata schite. Si pentru aceste persoane exista un nume: Senatorii.

Pentru mine, punerea la punct a infrastructurii tarii e un proiect de prioritate maxima. In New Hampshire vorbeam in fata a mii de oameni, cand un tanar amabil m-a intrebat ce cred despre proiectul in curs de a trimite oameni pe Marte.

„Cred ca este minunat” i-am spus. „Dar doresc sa refac mai intai infrastructura noastra de pe Pamant, da?” Vreau sa spun ca nu inteleg cum de putem sa trimitem un om pe Luna ,dar nu putem repara gaurile de pe drumul spre Aeroportul International O’Hare.

Care sunt prioritatile noastre?

Inainte sa construim poduri pe Marte, haideti sa ne asiguram ca podurile peste fluviul Mississippi nu se vor prabusi.

Ador provocarile dificile. Nimeni nu raspunde mai bine ca mine atunci cand mi se spune ca ceea ce trebuie facut nu poate fi facut. Ceea ce alte persoane vad ca o problema ingrozitoare, eu vad o mare oportunitate. Nu exista nimic, absolut nimic, ce poate stimula economia mai bine decat constructiile.

Acum cativa ani, Moody’s, agentia de investitii financiare, a calculat ca fiecare dolar din banii federali investit in imbunatatirea infrastructurii pentru autostrazi si scoli publice ar genera inapoi economiei un dolar si patruzeci si patru de centi. Oficiul de Buget al Congresului a declarat ca investitiile in infrastructura au unul din cele mai puternice impacturi directe asupra economiei.

Stiti de ce ? Locuri de munca.

Aceste proiecte pun oamenii la munca – nu doar oamenii care muncesc propriu-zis, dar, de asemenea, si fabricantii, furnizorii, designerii, si, da, chiar si avocatii. Comitetul pentru Buget al Senatului estimeaza ca reconstruirea Americii va genera 13 milioane de locuri de munca.

Economia noastra are nevoie de mai multe locuri de munca disponibile. Stiu rata de somaj oficiala, dar, la fel, stiu ca nu exista Iepurasul de Pasti. Intrebati sindicatele din constructii si cele din Comert cati dintre membrii lor cauta de lucru. Intrebatii pe electricienii, instalatorii si tamplarii someri cat de greu este sa gasesti un loc de munca bun.

Daca facem corect ceea ce trebuie sa facem, putem crea cel mai mare boom economic din aceasta tara de la New Deal incoace, cand vasta noastra infrastructura a fost pusa pe primul loc intiia data. Nu trebuie prea multa inteligenta ca sa-ti dai seama de asta. Este atat de evident incat pana si Democratii ar putea s-o inteleaga.

Marile intrebari sunt „Cat va costa?” si „De unde vor veni banii?”. A finanta un proiect este pe departe prea complicat de inteles pentru majoritatea politicienilor. Aceste proiecte au nevoie de dolari palpabili, nu de cifre pe hartie. Este nevoie de experienta pentru a intelege cum poti face un buget corect.

Cred ca suntem cu totii de acord, dupa ce am urmarit cum politicienii nostri ne-au risipit dolarii din impozite, ca ultimul lucru pe care ni-l dorim este sa-i punem pe acestia responsabili pentru un program de reconstructie in valoare de un bilion de dolari.

Cand construiesc un proiect, urmaresc banii. Cel putin o parte din ei vin direct din buzunarul meu – si daca imi fac treaba cum trebuie, multi altii se vor intoarce in acelasi buzunar. Stiu cat costa lucrurile, stiu unde merg banii, stiu cine face o treaba buna, si stiu cine n-are tragere de inima s-o faca.

Guvernul nostru ar trebui sa stie si el acestea.

La nivel federal, aceasta va fi o investitie foarte costisitoare, fara nicio indoiala. Dar pe termen lung se va plati mai mult ca de la sine. In unele locuri vor fi emise obligatiuni. Banii sunt acolo – va trebui doar sa-i aducem la locul lor. Frumusetea acestui lucru este ca fiecare oras si stat are necesitatile sale, ceea ce inseamna ca vom putea face cu adevarat acest efort national, controlat la nivel local.

Daca suntem seriosi sa facem America mareata din nou, de aici trebuie sa incepem. Nu numai ca repararea infrastructurii noastre va crea locuri de munca si va stimula economia, dar va face mai usor pentru noi sa ajungem acasa la sfarsitul unei zile lungi.

Si in acest caz vom putea face America frumoasa din nou.”

Sursa: cristoiublog.ro 
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1275 (s) | 43 queries | Mysql time :0.006260 (s)