News Flash:

Nicolae Ciuca anunta infiintarea Bancii de Dezvoltare, cu capital de stat

5 Octombrie 2022
507 Vizualizari | 0 Comentarii
banca

Guvernul aproba miercuri cadrul legal pentru infiintarea unei noi banci de stat, Banca de Investitii si Dezvoltare. Ministrul Finantelor Adrian Caciu a declarat ca vrea ca aceasta noua banca sa fie operationala in decurs de un an, un an si jumatate.

„Astazi vom aproba infiintarea si functionarea Bancii de Investitii si Dezvoltare. Este o banca cu capital de stat. Aceasta banca va fi destinata sprijinirii mediului de afaceri. Este o banca ce va deveni un partener al tuturor firmelor romanesti si institutiilor publice si private. Este, de asemenea, un obiectiv pe care l-am asumat prin PNRR si programul de guvernare 2021-2024”, a declarat premierul Nicolae Ciuca, in deschiderea sedintei de Guvern.

Ministrul Finantelor Adrian Caciu a declarat ca se face inca un pas important pentru diversificarea instrumentelor de finantare ale economiei.

„Este un obiectiv programat de Romania inca din 2015, dar nu l-a realizat. Mai facem azi un pas important. Urmatorul pas va fi realizarea actului constitutiv si numirea managementului acestei banci. Important este sa avem instrumente diversificate de finantare care trebuie sa vina pe o piata de capital si financiara in care trebuie sa se indrepte cu mai multa prioritate catre economie prin cresterea intermedierii financiare”, a precizat el.

Ministrul Finantelor a afirmat ca banca va fi condusa de un consiliu de supraveghere de 7 persoane si de un consiliu director de 3 persoane.

„Aceasta banca va fi infiintata pe criterii de performanta. Cei care vor face parte pentru primii doi ani din acest consiliu care va participa la operationalizarea bancii vor primi o suma fixa si o prima de succes. Suma fixa nu va fi la nivelul sistemului bancar, ci va fi una modica, dar va fi indicatorul de performanta, cu criterii pe etape de indeplinit, astfel incat cei care vor fi numiti sa stie ca de fiecare data vor fi monitorizati astfel incat sa avem banca operationala in decurs de un an, un an si jumatate. Pentru economie este foarte importanta aparitia unui nou actor in sistemul financiar, pentru ca necesarul de finantare la nivel economic este din ce in ce mai mare, este si o logica a consecintei dezvoltarii. Cu cat economia se dezvolta, cu atat necesarul de finantare este in crestere”, a precizat Caciu.

Banca de Investitii si Dezvoltare SA va fi o institutie de credit detinuta 100% de statul roman, prin Ministerul Finantelor (MF), cu rol de institutie de dezvoltare care va deservi intreprinderile romanesti si alte entitati apartinand sectorului public si privat din Romania, in scopul sustinerii finantarii de proiecte care contribuie la dezvoltarea economica si sociala a tarii, cresterii competitivitatii, inovarii si cresterii economice, precum si cresterii absorbtiei fondurilor europene, conform proiectului dezbatut de Guvern, miercuri.

BID va utiliza o gama larga de produse financiare: garantii individuale si garantii de portofoliu, imprumuturi pentru finantarea capitalului de lucru si a proiectelor de investitii, imprumuturi pentru eficienta energetica. Ulterior, BID va putea include in gama de produse si instrumente de investitii de capital (de tip equity).

Banca este administrata in sistem dualist de catre un Consiliu de supraveghere format din sapte membri, persoane fizice, din care cel mult un membru poate fi din randul functionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, si un Directorat format din cel putin trei membri.

Membrii Consiliului de supraveghere sunt numiti de catre adunarea generala a actionarilor, iar membrii Directoratului sunt numiti de catre Consiliul de supraveghere al Bancii.

Durata mandatului primilor membri ai Consiliului de supraveghere este de 2 ani.

Nominalizarea primilor membri ai Consiliului de supraveghere si Directoratului se face de catre Ministerul Finantelor prin ordin al ministrului finantelor si poate fi facuta in etape in functie de progresul inregistrat in procesul de infiintare al bancii.

Mandatul membrilor organelor statutare, cu exceptia primilor membri, are o durata de 4 ani, acestia putand fi realesi.

Persoanele nominalizate/numite in functiile de membri ai organelor statutare, vor fi supuse evaluarii si aprobarii Bancii Nationale a Romaniei.

Banca va incepe sa functioneze pe baza unui capital varsat provenind de la bugetul de stat si venituri din privatizare, dar ulterior va trebui sa atraga surse externe de finantare pentru a-si extinde operatiunile.

Capitalul social initial subscris de catre actionar, prin Ministerul Finantelor, este in valoare de pana la 3 miliarde lei, care se va asigura din veniturile din privatizare, cu exceptia sumei reprezentand echivalentul a 10 milioane euro, care se va plati din bugetul de stat, in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie la subdiviziunea clasificatiei bugetare aferenta programelor cu finantare nerambursabila din Programul National de Redresare si Rezilienta.

Cheltuielile de infiintare ale bancii, cele cu remunerarea primilor membri, cu contractarea serviciilor de audit necesare pentru auditarea situatiilor financiare previzionate ale bancii, plata costurilor cu chiria aferenta sediului bancii, inclusiv cu sigla bancii se suporta pana la inregistrarea Bancii la Registrul Comertului din bugetul Ministerului Finantelor in limita sumei de 6,8 milioane lei, si ulterior vor fi recuperate de actionar dupa infiintarea bancii, prin incheierea unui contract de imprumut in acest scop.

Pe langa fondurile de la bugetul de stat si/sau venituri din privatizare BID poate utiliza si alte surse de finantare, cum ar fi veniturile din dobanzile si comisioanele pentru activitatile prestate, imprumuturi contractate de la diverse entitati de pe pietele financiare interna si internationala, fonduri care pot fi incredintate pe baza de mandat de autoritati ale administratiei publice si/sau in cadrul initiativelor de investitii la nivelul Uniunii Europene, imprumuturi subordonate si alte surse aprobate prin hotarare a Guvernului.

Pe parcursul activitatii, veniturile obtinute de BID vor fi utilizate pentru acoperirea costurilor de functionare, orice surplusuri fiind reinvestite in dezvoltarea activitatilor sale, in primii 5 ani de functionare nefiind acordate dividende actionarului.

Dupa operationalizare, BID va solicita CE obtinerea certificarii privind evaluarea pe baza de piloni (Pillar Assessment), astfel incat sa poata deveni partener de implementare a instrumentelor financiare finantate din fonduri europene nerambursabile, inclusiv de a actiona in calitate de Fond al Fondurilor, pe baza exemplelor din celelalte state membre UE – BGK (Polonia), SID Bank (Slovenia), MFB (Ungaria), HBOR (Croatia) si Bancile de Dezvoltare Regionala din Germania.

La momentul inceperii functionarii, banca va prelua de la Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK – S.A. atributiile Fondului de Investitii al Initiativei celor Trei Mari, impreuna cu participatia la capitalul acestuia si cu fondurile aferente participarii la activitatea Fondului si la actiunile initiate de catre actionarii acestuia, in scopul promovarii proiectelor avansate de Romania.

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1172 (s) | 32 queries | Mysql time :0.005076 (s)