News Flash:

Un nou proiect de lege adoptat în Parlament

Românii ar putea beneficia de asistență medicală prin telemedicină (de la distanță)

16 Octombrie 2023
197 Vizualizari | 0 Comentarii

Parlamentul a adoptat un proiect de lege care permite tuturor unităților sanitare, atât publice cât și private, să ofere asistență medicală prin telemedicină, ceea ce ar deschide noi oportunități pentru pacienții din România să aibă acces la servicii medicale la distanță. Dacă acest proiect de lege va fi promulgat de președinte, ar putea reprezenta un pas semnificativ în modernizarea și îmbunătățirea sistemului de sănătate din țară.


„Telemedicina este totalitatea serviciilor medicale furnizate la distanţă, fără prezenţa fizică simultană a personalului medical şi a pacientului, pentru stabilirea diagnosticului, indicarea tratamentului, monitorizarea unor afecţiuni sau indicarea unor metode de prevenţie a bolilor, în mod securizat, prin intermediul tehnologiei informaţiei şi mijloacelor electronice de comunicare”, se precizează în lege.

Legea adoptată permite practic cabinetelor medicale ambulatorii ale medicilor de familie și de alte specialități, centrelor de diagnostic și tratament, centrelor medicale, laboratoarelor și altor unități sanitare, atât publice cât și private, să ofere asistență medicală profilactică și curativă prin telemedicină. Acest lucru înseamnă că medicii pot furniza un diagnostic sau tratament la distanță, fără necesitatea ca pacientul să se deplaseze fizic la o unitate medicală.

Comunicațiile pentru telemedicină pot fi realizate prin intermediul unor mijloace precum platforme audio sau video, echipamente electronice, sau rețele de comunicații, inclusiv cele bazate pe cablu, fibră optică, radio, satelit, și altele asemenea. Această varietate de mijloace ar permite furnizarea asistenței medicale la distanță cu ajutorul tehnologiilor disponibile.


De asemenea, „Telemedicina presupune transmiterea în siguranţă a datelor şi informaţiilor medicale sub formă de text, sunet, imagine sau în alte formate necesare pentru prevenirea bolilor, diagnosticarea, tratarea şi monitorizarea pacienţilor”, conform legii, precizează adevarul.ro.


Telemedicina, ca nouă ramură a medicinei, include mai multe aspecte, precum teleconsultația (consultul medical la distanță), teleexpertiza (expertiza medicală la distanță), teleasistența (asistența medicală la distanță), teleradiologia (interpretarea radiografiilor la distanță), telepatologia (analiza patologiilor la distanță), și telemonitorizarea (monitorizarea pacienților la distanță).

Este important ca unitățile sanitare să asigure confidențialitatea și securitatea datelor în timpul utilizării telemedicinei, pentru a proteja informațiile medicale.

Vasile Barbu, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Pacienților (ANPP), subliniază că unul dintre principalele avantaje ale telemedicinei este facilitarea colaborării între medicii de familie și alte unități medicale, mai ales în cazurile cu probleme medicale mai complexe.

„Telemedicina poate fi folosită și în prevenție, dar chiar și în recuperarea medicală prin instruirea pacientului de la distanță”, spune el.

Un alt avantaj ar fi că pacienții ar putea avea parte de oriunde de servicii medicale complexe. „Telemedicina poate salva vieți, pentru că pot fi abordate precoce anumite cazuri”, precizează reprezentanul pacienților care dă exemplul unui infarct, care poate fi depistat dacă pacientul descrie simptomele și dacă dispune de anumite aparate prin care să transmită datele, medicul ar vedea eventualele modificări la nivelul cordului și poate trimite ajutor de urgență.

„Telemedicina este mai ieftină, mai eficientă și poate economisi bani. În plus aduce sănătate, confort, acces rapid și precizie, prin utilizarea unor tehnologii moderne”, declară Vasile Barbu, președintele ANPP.

Cu toate acestea, dr. Gindrovel Dumitra, medic primar medicina de famile, precizează că „în niciun caz telemedicina nu poate să înlocuiască medciul de familie”.

Acesta menționează că „telemedicina se poate adresa unor probleme punctuale, apărute acut și poate oferi un consult minimal până când pacientul ajunge să fie văzut de un specialist” și că aceste servicii de la distanță „nu pot asigura continuitatea serviciilor medicale”, făcând referire la faptul că pacientul ar trebui să aibă un medic care să cunoască toate problemele de sănătate, și cele acute, dar și cele cronice, care poate să acorde servicii de prevenție.

La rândul său, medicul de familie Sandra Alexiu, declară că acum medicii de familie „nu prea mai fac teleconsultații pentru că s-au restrâns foarte mult”, iar Casa de Asigurări de Sănătate decontează astfel de servicii doar pentru pacienții care sunt suspecți de o boală contagioasă, în special pentru COVID-19.

„Pacienții care au nevoie de rețetă la distanță nu pot beneficia de astfel de servicii pentru că nu sunt punctate de Casa de Asigurări”, mai spune medicul, care ar vrea să acorde astfel de consultații pentru pacienții cronici, nedeplasabili.


„Teleconsultațiile erau un câștig pentru medici, pentru că puteai să vezi niște pacienți care uneori sunt nedeplasabili sau pacienți care sunt plecați pe undeva și au nevoie de medicul lor de familie sau pentru alte situații”, precizează dr. Sandra Alexiu.

Medicul Sandra Alexiu consideră că serviciile de asistență medicală la distanță sunt benefice atât pentru pacienți, cât și pentru specialiști, și speră că acestea vor continua să fie decontate, în special pentru medicii de familie. Ea remarcă că această practică este des utilizată în "toate țările civilizate".

Este important de menționat că doar 47% din localitățile din România (1496) au suficienți medici de familie, subliniind nevoia de a facilita accesul la serviciile medicale, inclusiv prin intermediul telemedicinii.

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1269 (s) | 43 queries | Mysql time :0.006390 (s)