News Flash:

Timisoara va avea o Agentie de Achizitii Publice centralizata. A fost nominalizat si administratorul provizoriu

11 Ianuarie 2022
306 Vizualizari | 0 Comentarii
Primaria TM

Toate achizitiile publice facute de Primaria Timisoara si de institutiile din subordine vor fi centralizate de Agentia de Achizitii Publice Timisoara (UCA), o structura noua care va functiona ca o societate comerciala. UPDATE. Consilierul Toanca va contesta functionarea UCA sub forma unui SRL: „Este o privatizare ilegala”
 
 
Consilierii locali au aprobat marti, 11 ianuarie 2022, in cadrul unei sedinte extraordinare, un „proiect de hotarare privind infiintarea unei unitati de achizitii publice centralizate in Municipiul Timisoara sub forma unei societati comerciale cu raspundere limitata, cu denumirea Agentia de Achizitii Publice Timisoara S.R.L.”. Proiectul a trecut dupa o dezbatere de cca. 3 ore pe tema.

UCA va functiona in baza Legii 98/2016 privind achizitiile publice. Reprezentantii PMT sustin ca municipalitatea a fost selectata de Agentia Nationala a Achizitiilor Publice pentru a participa la un proiect pilot, in conditiile in care este prima unitate SRL de acest fel din tara.

Initial, conform reprezentantilor PMT, aceasta „unitate va derula achizitii centralizate pentru Municipiul Timisoara si institutiile din subordinea Consiliului Local Timisoara, urmand ca, ulterior, si alte institutii si administratii publice sa fie cooptate in acest parteneriat”.

Fiecare institutie care va face parte din UCA va plati o taxa procentuala aplicata la valoarea achizitiilor derulate, pentru plata serviciilor externalizate. Iar sustinerea de la consiliul local va scadea gradual, pe masura ce tot mai multe institutii isi vor derula procesele de achizitie prin agentie.

Conform proiectului votat de consilierii locali, UCA va fi condusa de asociatul unic, Municipiul Timisoara, prin Consiliul Local al Municipiului Timisoara. Printr-un amendament a fost nominalizat si un administrator provizoriu, care va avea un mandat de patru luni. Acesta este Florin Sergiu Giurgiu, angajat al Aquatim, seful Biroului de Achizitii Publice. Consilierii locali au stabilit si ce indemnizatie va primi acesta lunar, pe parcursul mandatului provizoriu: 5.000 de lei brut.

Nominalizarea lui Giurgiu a fost facuta de consilierul local Paula Romocean (USR PLUS), moment in care alti consilieri, luati prin surprindere, care nu stiau ca pot face nominalizari, au refuzat sa voteze acest amendament.

Infiintarea acestei UCA a fost amplu dezbatuta de consilierii locali. In general, acestia au declarat ca ideea infiintarii unei astfel de unitati este o idee buna, insa nu stiau de ce aceasta va fi o societate comerciala cu raspundere limitata, nici ce salarii vor avea angajatii (comparative sau mai mari decat cele ale functionarilor publice care lucreaza in domeniul achizitiilor publice) sau ce se va intampla cu angajatii Primariei Timisoara care in momentul de fata se ocupa de achizitiile publice.

Consilierul local Dan Diaconu (PNL) a fost de parere ca „acest SRL are ca obiectiv doar cheltuirea de bani pe salarii. Nu stiu cine a recomandat acest SRL; dincolo de legalitate, din punct de vedere economic e o aberatie”.

Potrivit consultantului Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice in implementarea acestui proiect de infiintare a Unitatilor Centrale de Achizitii la nivel national, Dana Mitea, prezenta la sedinta Consiliului Local, pentru UCA Timisoara vor lucra initial sase persoane, alte angajari urmand sa se faca treptat. UCA nu va prelua toate achizitiile, astfel ca angajatii departamentului de Achizitii Publice al Primariei nu ar urma sa fie pusi in pericol.

UPDATE. Consilierul Toanca va contesta functionarea UCA sub forma unui SRL: „Este o privatizare ilegala”
Consilierul local Radu Toanca (PSD) a explicat pentru Tion ca, potrivit legilor din Romania, o astfel de unitate de achizitii publice centralizata se supune legislatiei din domeniul comercial. Functionand sub forma de SRL, UCA se va putea sustrage controlului public – ceea ce inseamna ca nu va raspunde in fata Curtii de Conturi, nici nu va putea fi controlata de auditul primariei sau al consiliului local.

„In Timisoara se incearca externalizarea achizitiilor printr-un SRL. Eu am pus o intrebare, la care nu am primit raspuns, si pe aceasta zona voi ataca proiectul de hotarare – un ordonator principal de credite, cum este Primaria Timisoara, nu poate genera societati cu raspundere limitata, fie ele si cu actionari majoritari din CLT. Eu cred ca este un demers foarte legal. Sunt de-acord – si am si spus-o in plenul consiliului – cu aceasta tendinta europeana, dar nu sub forma unui SRL”, a spus Radu Toanca.

El considera acest demers nimic altceva decat o privatizare ilegala a activitatii de achizitii publice a PMT.

„Vorbim de niste oameni care vor fi «parasutati» intr-un SRL si pe care functionarii din primarie si din aceste institutii ii vor ajuta, facandu-le proceduri, caiete de sarcini s.a.m.d., iar ei vor incasa banii. Este o privatizare ilegala a activitatii de achizitii publice a PMT. Angajatii UCA nu vor putea face caietele de sarcini. S-a spus ca vor invata pe parcurs si vor apela la functionarii si departamentele deja existente”, mai spune consilierul.

Acesta atrage atentia asupra faptului ca angajatii SRL nu vor da socoteala in fata Curtii de Conturi, spre deosebire de functionarii publici, care se supun controalelor si care ar putea fi trasi la raspundere pentru eventualele nereguli.


 

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2022 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1424 (s) | 33 queries | Mysql time :0.039544 (s)