News Flash:

Ce calitati trebuie sa aiba un sef bun

5 Noiembrie 2013
1732 Vizualizari | 0 Comentarii

In contextul crizei economice, anumite competente relationale se dovedesc mai mult ca niciodata necesare persoanelor din structurile de conducere, noteaza marti cotidianul francez Le Figaro.


'O vulpe, în conditiile în care oamenii ar prefera un Saint-Bernard' - este parerea pe care majoritatea salariatilor francezi o au despre patronii lor, potrivit unui studiu recent. Altfel spus, o persoana mai degraba vicleana, decat protectoare si fidela. Un studiu si mai nou arata ca 84% dintre salariatii francezi ar prefera sa aiba un alt patron.


Prin urmare, situatia managerilor nu este catusi de putin una roz. Astfel, într-o perioada în care întreprinderile se afla în mare dificultate, calitatile personale ale managerului sunt de fapt cele care fac diferenta? Numerosi consultanti mandatati de conducerea companiilor pentru a remonta moralul sefilor si cadrelor afirma acest lucru.


Xavier Camby, consultant în management si formator, autor al cartii '48 de solutii pentru un management durabil', a purtat discutii cu circa 8.000 de 'sefi' si confirma: 'Niciodata managementul nu a fost atat de crucial si niciodata nu s-a alocat atat de putin timp pentru formarea managerilor, în conditiile în care accelerarea tuturor locurilor, climatul general si 'turnover'-ul echipelor ar necesita cu adevarat o anticipare a oricarei avansari în ierarhie'.


La randul sau, Jean Pages, coach, cercetator în stiinte sociale si director la Appreciative Inquiry, care promoveaza o abordare inspirata din psihologia pozitiva, estimeaza ca traditionalul concept de sef 'esentialmente organizator' sau 'detinator al controlului' nu-si mai are locul. 'Sefii nu mai pot avea o atitudine de planificare si de directiva, deoarece mediul general nu predispune la asa ceva. Informatia este atat de raspandita încat tot ce fac salariatii este vizibil. Aceasta îi descalifica pe cei care erau tentati sa stapaneasca informatia pentru a o pastra doar pentru ei', explica Pages.


Prin urmare, astazi persoanele aflate în structuri de conducere trebuie sa aiba noi aptitudini. In primul rand, este necesara 'competenta relationala', pe care Xavier Camby pretinde ca o detecteaza de la prima strangere de mana cu un manager. 'Un sef bun are o forma de relationare destul de simpla, degajata, si mai ales o aptitudine de comunicare interpersonala pozitiva', a constatat Camby.


Prin urmare, avand în mod natural o atitudine pozitiva privind alta persoana, un bun sef va cauta în primul rand sa o valorizeze. Atentia, prezenta în randul echipei sale, 'pe care stie sa o încurajeze', fac de asemenea parte din profilul ideal al unui patron. 'El stie sa deschida perspective ce confera sens si sa-i faca pe colaboratorii sai sa creada ca sunt într-un mediu favorabil', subliniaza Pages. In conditiile actualelor planuri sociale si închiderii de întreprinderi, este usor de imaginat cat de dificil poate fi transpusa în viata aceasta ultima competenta.


O alta calitate care nu prea este luata în considerare, fiind totusi una de baza, este generozitatea. 'In timp ce înainte era folosit cuvantul 'delegare', este vorba mai degraba de formarea unor aptitudini, de a-i ajuta pe altii sa se dezvolte', explica Xavier Camby, precizand ca linia de baza a unui manager competent a devenit urmatoarea: 'Ce am si stapanesc eu, pot sa-ti ofer si tie si voi avea de castigat din asta'.


Desigur, principalul obstacol cu care se confrunta un asemenea altruism este desigur frica, cea care îl face pe un manager sa se gandeasca la coechipierii sai în felul urmator: 'Daca le dau prea mult, ei ma vor înlatura'. Majoritatea studiilor în domeniul coachingului sunt, de altfel, consacrate identificarii si eliberarii de aceste temeri irationale.


A relaxa lucrurile continuand sa acompaniezi, a avea încredere ramanand responsabil, a valoriza competentele altora fara a le etala pe cele personale. Destul de dificil de mentinut barca, mai ales pe vreme de furtuna. Prin urmare, o alta calitate se dovedeste necesara: flexibilitatea. Cea a omului care 'stie sa se plieze' în relatiile cu altii, pentru o cooperare mai buna.


'Astazi, pentru a fi recunoscut de echipa, capacitatea de flexibilitate este mai importanta decat cea de control', afirma Pages. 'Un astfel de sef creaza un climat de cooperare nu solicitand-o insistent la fiecare pas, ci cooperand el însusi', adauga expertul.


In timp ce numerosi manageri au crezut mult timp ca au gasit cheia succesului, exersand puterea absoluta pe care le-o conferea statutul lor, ei trebuie sa renunte astazi la aceasta abordare, pentru a castiga, în schimb, o reala autoritate, cea care le este recunoscuta de echipa.


La întrebarea 'Ce apreciati cel mai mult la seful vostru?', Jean Pages a avut într-o zi surpriza sa auda o întreaga echipa raspunzand la unison: 'El nu ne împiedica sa lucram!'. Acest lucru l-a facut pe Pages sa compare aceasta influenta pozitiva a respectivului patron cu cea a unui gradinar care 'stie cum sa lase sa creasca plante diverse' în gradina de care are grija.


jean pages ultima competenta
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1333 (s) | 32 queries | Mysql time :0.005680 (s)