News Flash:

Prefectura Timiș a decis!

Căminul Fundației Timișoara ’89 a fost închis

11 Iulie 2023
231 Vizualizari | 0 Comentarii

Prefectura Timiș a fost în control în centrele destinate persoanelor vârstnice, copiilor și persoanelor cu handicap. Prefectul a luat parte personal la o parte din controale. Luni, 10 iulie 2023, echipele mixte de control au luat decizia de a închide temporar activitatea unui centru dedicat persoanelor fără adăpost situat pe strada Martir Gogu Opre. Aceasta se referă la căminul Fundației Timișoara ’89, care are o capacitate de 45 de locuri.


„Chiar în acest moment, una dintre cele trei comisii mixte scrie un proces verbal prin care se închide temporar activitatea unui asemenea centru. Este vorba despre centrul de pe strada Martir Gogu Opre, nr. 24, Fundația Timișoara 1989. 

Ce-i drept, este un centru care găzduiește persoane fără adăpost, dar s-au constatat deficiențe majore. Înțeleg că nu există autorizație DSVSA pe bucătărie, probleme de igienă. (…) În cursul acestei zile, persoanele cazate vor fi relocate la alte centre sau, dacă este cazul, la unități spitalicești.În acest moment căutăm soluții. Avem o celulă de criză care lucrează la nivelul prefecturii”, a afirmat prefectul Mihai Ritivoiu.

Petru Ilieșu, directorul Fundației Timișoara '89, a declarat că toate deficiențele constatate în urma controalelor vor fi remediate într-un interval de două-trei zile, acestea fiind considerate minore. Este important de menționat că Petru Ilieșu este recunoscut ca fiind unul dintre cei mai devotați și longevivi lucrători sociali din Timișoara și beneficiază de o reputație excelentă în toate mediile sociale. El a înființat prima fundație umanitară din România după 1990 și s-a dedicat timp de 33 de ani în ajutorarea săracilor din Timiș. Este o muncă dificilă, în care nu și-a urmărit niciodată propriul câștig financiar.

”Controlul a fost în urmă cu doi sau trei ani. Nu se fac controale, vă dați seama ce implică asta? Acum e un hei-rup peste tot, acum s-au trezit. Problemele fundamentale nu țin de micile deficiențe pe care le au unii și alții, ci țin de insuficiența centrelor. Asta e marea problemă.

Sunt bolnavi proveniți de la Gătaia, nu au voie să îi țină decât o anumită perioadă de timP, ce facem cu oamenii ăștia? Acum vorbim de relocare. Spuneți-mi unde se va face o relocare? Mergeți la toate centrele din Timișoara și vedeți că nu sunt pline, sunt arhi-pline, pentru că nu există suficiente centre.

Unde se duce un tânăr de 27 de ani cu retard psihic și alte afecțiuni psihice, unde se va duce el după 2 ani de stat aici? Sunt probleme de legislație. Nu neg problemele interne pe care le avem aici, nu cred că sunt lucruri atât de grave pentru că s-au găsit poate patru kilograme într-un congelator de… rătăcite acolo.

Ne-au dat o suspendare până la momentul în care noi remediem, dar noi în 2-3 zile putem remedia, dar nu sunt lucruri grave, punga aceea de alimente care se va arunca, apoi mai sunt probleme la contracte care trebuie să le actualizăm. Nu puteam funcționa, dacă nu aveam licență. Avem și decret de utilitate publică. E prima organizație umanitară înființată în România. Lucrurile nu sunt așa de grave. Trebuie făcute niște actualizări ale situației, trebuie să ajungem la zi”, a afirmat Petru Ilieșu.

Prefectul, împreună cu echipele de control, a efectuat o vizită de inspecție la un centru privat pentru îngrijirea persoanelor bolnave de pe strada Olanda din Timișoara. Această acțiune a inclus și invitația presei. Centrul găzduiește în mare parte persoane cu demență. În măsura în care au fost capabili să răspundă, pacienții s-au declarat mulțumiți de condițiile oferite în centru.

„Dacă, în trecut, în ieșirile mele, am făcut apel ca organele de control mai întâi să îndrume, și mai apoi să controleze, pentru a nu pune o presiune excesivă și nejustificată pe agenții economic, de data aceasta am spus că vor fi controale la sânge. (…)Până în acest moment nu au fost probleme (legate de tratamentul la care sunt supuse persoanele cazate – n.r.). Astăzi nu avem asemenea informații. La finalul controlului vom pune la dispoziție un raport extins cu toate constatările. Ne raportăm la aceste controale gândindu-ne că ar putea fi părinții sau bunicii noștri. (…) Pe lângă căminele de lux, de câteva mii de euro (pe lună – n,r.), noi le controlăm pe toate. Astăzi am venit la un cămin ceva mai mic, dar echipele vor merge peste tot. De ținut cont că toate aceste centre primesc bani, bani frumoși, de la instituțiile statului pentru aceste servicii. Până la 4 – 6.000 de lei (pe lună, pe pacient – n.r.), în funcție de gradul de dizabilitate al persoanelor”, a mai spus prefectul Ritivoiu.


Potrivit prefectului, în această săptămână vor fi efectuate verificări la toate centrele de cazare destinate bătrânilor, copiilor, persoanelor cu dizabilități și persoanelor fără adăpost din județ. Echipele mixte trimise pe teren sunt compuse din angajați ai mai multor instituții, printre care Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS), Direcția de Sănătate Publică (DSP), Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC), Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA), Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) și Inspectoratul de Poliție Județean Timiș (IPJ).

”Avem o situație cu 112 centre în acest moment, iar la final o să avem exact situația, câte sunt private. Majoritatea sunt private, cu excepția centrelor de la Direcția pentru Protecția Copilului și persoanelor defavorizate, respectiv centrele sociale ale primăriilor, majoritatea sunt centre private ale unor asociații, fundații care primesc bani.

În momentul în care o comunitate locală nu poate să își gestioneze singură aceste servicii, are prea multe cereri, atunci externalizează aceste servicii. Asta s-a întâmplat și la București, asociații și ONG-uri care iau banii și au grijă de oameni”, a mai transmis prefectul de Timiș.

Într-un mod surprinzător, municipalitatea Timișoara intenționează să abordeze rapid "îmbunătățirea semnificativă a calității vieții seniorilor din Timișoara", un subiect aflat în tendințe în prezent.

Astfel, consilierii locali au fost convocați într-o ședință de urgență, programată pentru marți, 11 iulie, la ora 10:00, pentru a aproba două proiecte cu finanțare nerambursabilă, provenită atât din surse europene, cât și din bugetul național, în valoare totală de aproape 11 milioane de lei. Aceste proiecte sunt propuse de Primăria Municipiului Timișoara, prin intermediul Direcției de Asistență Socială (DAS), care intenționează să le implementeze.

Primul proiect, pentru care DAS va solicita finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se referă la construirea și echiparea unui nou Centru multifuncțional pentru persoane vârstnice, care va include un centru de zi pentru asistență și recuperare, precum și o unitate de îngrijire la domiciliu. Valoarea totală a proiectului este de 7,3 milioane de lei (fără TVA), din care 6,1 milioane de lei reprezintă fonduri nerambursabile prin PNRR, 1,1 milioane de lei provin de la bugetul de stat, iar 145.000 de lei (2% din valoarea proiectului) sunt alocați din bugetul local.

Viitorul centru va fi construit pe strada Lorena și va avea o capacitate de 50 de persoane vârstnice pe zi, care vor beneficia de asistență și recuperare, în timp ce serviciul de îngrijire la domiciliu va deservi 25 de persoane vârstnice pe zi.

Al doilea proiect vizează depunerea unei solicitări de finanțare în valoare de aproximativ 3,6 milioane de lei către Ministerul Muncii pentru reabilitarea a trei centre existente în municipiu: Căminul pentru persoane vârstnice "Inocențiu M. Klein", Centrul de zi pentru bătrâni din cadrul Complexului pentru persoane vârstnice "Sf. Arh. Mihail și Gavril" și Clubul Pensionarilor.

Ambele proiecte vor fi depuse imediat după aprobarea lor de către Consiliul Local Timișoara, conform informațiilor furnizate de Serviciul de Comunicare al Primăriei Timișoara.
 

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1162 (s) | 43 queries | Mysql time :0.006098 (s)