News Flash:

Ministrul Finantelor: Angajatorii vor retine la sursa CASS si vor evidentia sumele in Formularul 112

7 Februarie 2018
902 Vizualizari | 0 Comentarii
salariu marit 1

Angajatorii din sectoarele IT si cercetare-dezvoltare si ai zilierilor sau persoanelor cu handicap care maresc cu cel putin 20% salariile brute ale acestor angajati vor retine la sursa si vor evidentia in Formularul 112 cheltuielile cu CASS, a declarat luni ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici.
„O parte din cheltuielile angajatorilor cu contributiile de asigurari sociale de sanatate (CASS) vor fi suportate de la bugetul de stat. De aceasta facilitate vor beneficia persoanele din patru categorii: angajatii din sectoarele IT si cercetare-dezvoltare, zilierii si persoanele cu handicap. Angajatorii care maresc cu cel putin 20% salariile brute ale acestor angajati vor retine la sursa si vor evidentia in Formularul 112 cheltuielile cu CASS si nu vor mai avea de indeplinit altfel de proceduri”, a spus Eugen Teodorovici, intr-o emisiune la Digi 24 TV.

Ministrul a recunoscut ca initial se pregatise un ajutor de stat pentru compensarea cheltuielilor cu CASS la aceste categorii, dar „s-a gasit aceasta solutie care este mult mai simpla si pentru buget, si pentru angajatori (...) Impactul bugetar al variantei cu ajutor de stat ar fi fost de 300 de milioane de lei; la masura descrisa mai sus, impactul este mult mai m mic”, a precizat ministrul.

Luni seara, chiar in momentul inceperii emisiunii, Ministeul Finantelor a publicat un proiect de ordonanta de urgenta care prevede suportarea de la bugetul de stat a unei parti din contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorata de catre persoane fizice din categoriile IT, cercetare, sezonieri si persoane cu handicap.
„Modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta vizeaza acordarea pentru personalul platit din fonduri publice, angajat in baza unui contract individual de munca cu timp partial, caruia ii sunt aplicabile prevederile alin. (51) al art. 146 si ale alin. (5^1) al art. 168 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a unei sume al carei cuantum se stabileste astfel incat sa se mentina in plata cuantumul net acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2017, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”, se precizeaza in Nota de fundamentare a proiectului normativ.

Scopul proiectului de act normativ este asigurarea venitului net pentru angajatii din domeniul IT, cercetare-dezvoltare si inovare, precum si pentru cei care desfasoara activitati cu caracter sezonier sau sunt incadrate ca persoane cu handicap grav sau accentuat, la acelasi nivel pe care l-au avut pentru luna decembrie 2017. Asigurarea acelui venit se va face „fara ca angajatorii acestora sa fie obligati sa faca un efort financiar suplimentar pentru acesti angajati in raport cu ceilalti angajati care nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii”.

Proiect: Statul va suporta o parte din CASS in IT, cercetare, la sezonieri si persoanele cu handicap

Ministeul Finantelor a publicat luni un proiect de ordonanta de urgenta care prevede suportarea de la bugetul de stat a unei parti din contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorata de catre persoane fizice din categoriile IT, cercetare, sezonieri si persoane cu handicap.

„Modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta vizeaza acordarea pentru personalul platit din fonduri publice, angajat in baza unui contract individual de munca cu timp partial, caruia ii sunt aplicabile prevederile alin. (51) al art. 146 si ale alin. (5^1) al art. 168 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a unei sume al carei cuantum se stabileste astfel incat sa se mentina in plata cuantumul net acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2017, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”, se precizeaza in Nota de fundamentare a proiectului normativ.

Scopul proiectului de act normativ este asigurarea venitului net pentru angajatii din domeniul IT, cercetare-dezvoltare si inovare, precum si pentru cei care desfasoara activitati cu caracter sezonier sau sunt incadrate ca persoane cu handicap grav sau accentuat, la acelasi nivel pe care l-au avut pentru luna decembrie 2017. Asigurarea acelui venit se va face „fara ca angajatorii acestora sa fie obligati sa faca un efort financiar suplimentar pentru acesti angajati in raport cu ceilalti angajati care nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii”.

Masura consta in „suportarea de la bugetul de stat a unei parti din contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca cu norma intreaga aflate in derulare la data de 31 decembrie 2017 si care se incadreaza in categoriile de persoane scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal”. Potrivit proiectului, beneficiarii acestei facilitati vor fi:
1. persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat
2. persoanele fizice care desfasoara activitatii de creare de programe pentru calculator;
3. persoanele fizice care desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare si inovare;
4. persoanele fizice care desfasoara activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.

De asemenea, masura se aplica inclusiv persoanelor - din categoriile enumerate mai sus - pentru care se modifica raportul de munca, respectiv detasare, suspendare sau incetare, precum si pentru angajatii ai caror angajatori se afla in stare de insolventa.

Finantele mai precizeaza ca masura este conditionata de efectuarea de catre angajator a transferului sarcinii fiscale a contributiilor sociale de la angajator la angajat, ca urmare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017, respectiv efectueaza majorarea venitului salarial brut cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017 pentru angajatii beneficiari ai acestei masuri. Pentru aceste persoane, al caror venit salarial brut este majorat cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017, „angajatorii determina nivelul contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, datorate potrivit prevederilor Codului fiscal, prin aplicarea cotelor de 25% si, respectiv 10% la venitul brut majorat”, se mentioneaza in documentul citat.

Potrivit Finantelor, contributiile sociale astfel determinate se retin din venitul brut dupa cum urmeaza:
- contributia de asigurari sociale (CAS) datorata, se retine integral;
- contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), se retine partial, in raport cu CASS datorata, astfel incat venitul salarial net obtinut pentru luna decembrie 2017 sa fie mentinut si pentru anul 2018.

Venitul salarial brut din luna decembrie 2017, in functie de care se determina venitul brut pentru care se aplica suportarea de la bugetul de stat a unei parti din CASS datorata, este format din salariul de incadrare si elementele de natura veniturilor salariale care se acorda in fiecare luna, conform contractului individual de munca, valabil in luna decembrie 2017, care constituie baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.

CASS retinuta din venitul brut al lunii curente de catre angajator se determina ca diferenta intre venitul brut si urmatoarele:
a) CAS, calculata si retinuta de catre platitorul de venit, potrivit prevederilor Codului Fiscal si
b) venitul salarial net corespunzator venitului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.

Suma reprezentand diferenta pozitiva dintre CASS datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal si CASS retinuta potrivit proiectului de act normativ, se se stabileste de catre angajator si se evidentiaza distinct ca suma dedusa in Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (Declaratia formular 112).

Exemplu:

Venit brut – decembrie 2017: 10.000 lei
Contributii sociale obligatorii- angajat: 1.650 lei
CAS (10,5%) 1.050 lei
CASS (5,5%) 550 lei
Somaj (0,5%) 50 lei
Venit net: 8.350 lei

Venit brut 2018 : 12.000 lei [10.000 lei + 10.000 lei x 20% (venit brut 2017 majorat cu 20%)]
Contributii sociale obligatorii, DATORATE
de angajat: 4.200 lei,
din care:
CAS datorata (25%) 3.000 lei
CASS datorata (10%) 1.200 lei
CASS RETINUTA: 650 lei [12.000 lei – 3.000 lei – 8.350 lei = 650 lei (venit brut 2018 –CAS- venit net decembrie 2017)]
Diferenta CASS dedusa de la bugetul de stat: 550 lei
[ 1.200 lei – 650 lei (CASS datorata – CASS retinuta)]
Venit net: 8.350 lei.

Initiatorii ordonantei mai arata ca masurile propuse prin actul normativ „sunt aplicabile veniturilor din salarii si asimilate salariilor relizate de categoriile de persoane scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal, pentru care scadenta obligatiei de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de anagajat si retinuta de angajator, intrevine dupa intrarea in vigoare, pe o perioada de 12 luni.

Totodata, prin proiectul normativ sunt reglementate si aspectele de natura procedurala:
- modalitatea de stabilire a diferentei de CASS suportata de la bugetul de stat, respectiv prin calcularea si inscrierea acesteia, distinct, in Declaratia 112 depusa de angajator, la termenul prevazut de lege;
- modalitatea de alocare, de la bugetul de stat a diferentei de CASS, precum si modalitatea de transmitere a informatiilor catre CNAS;
- modalitatea de verificare de catre ANAF, a diferentei de CASS suportata de la bugetul de stat, stabilita de angajator in Declaratia 112, respectiv, pe baza unei analize de risc specifice;
- modalitatea de stabilire a CASS datorat in situatiile in care venitul brut lunar este mai mic decat salariul lunar minim brut pe tara.

„In vedera alocarii de la bugetul de stat a sumei deduse din Declaratia 112, organele fiscale centrale transmit informatic unitatilor Trezoreriei Statului cuantumul acesteia. Aceste sume sunt transmise din sistemul de gestiune a declaratiilor fara a intra in evidenta fiscala pe platitori, avand in vedere faptul ca organele fiscale centrale sunt abilitate sa colecteze obligatia de plata retinuta la sursa de angajator si ramasa de plata in sarcina acestuia”, mai arata initiatorii. Ei subliniaza ca „suportarea de la bugetul de stat a diferentei de CASS se realizeaza si in cazul in care, pe perioada de aplicare (12 luni) contribuabilul corecteaza, aceasta suma, prin declaratie rectificativa sau organul fiscal constata ca suma trebuia sa fie mai mare”.

In schimb, daca suma suportata de la bugetul de stat trebuia sa fie mai mica si aceasta este corectata de contribuabil prin declaratie rectificativa sau stabilita de organul fiscal, se recupereaza, la bugetul de stat, angajatorul fiind obligat la plata diferentei in minus si a accesoriilor potrivit Codului de procedura fiscala.

„Proiectul de act normativ va avea o aplicabilitate temporara (12 luni)”, acest aspect fiind reglementat la art. II al viitoarei ordonante.

Ministerul Finantelor aduce si unele precizari necesare cu privire la efectele proiectului:
- in cazul majorarilor salariale cu mai mult de 20% fata de nivelul salariului brut din decembrie 2017, diferenta dintre CASS datorata si CASS retinuta scade degresiv pana la zero, cu cat majorarea este mai mare. In cazul in care CASS retinuta este egala cu CASS datorata, dispozitiile proiectului de act normativ nu isi mai produc efectele. Intr-o astfel de situatie, angajatorul asigura prin efort propriu un venit net cel putin egal cu cel din decembrie 2017, caz in care nu se mai justifica sustinerea de la bugetul de stat a angajatilor respectivi;
- in cazul majorarilor salariale cu mai putin de 20% fata de nivelul din decembrie 2017, diferenta dintre CASS datorata si CASS retinuta ar creste progresiv, iar diferenta de CASS alocata de la bugetul de stat nemaifiind suficienta pentru asigurarea venitului net din decembrie 2017.Intr-o astfel de ipoteza, in care angajatorul nu efectueaza transferul contributiilor sociale la angajati, concomitent cu asigurarea unei cresteri a salariului brut in 2018 cu cel putin 20% care sa asigure mentinerea salariului net la nivelul anului 2017, sumele alocate de la bugetul de stat ar trebui sa acopere si partea de contributii pe care angajatorul nu a transfert-o, fapt ce conduce la un efort financiar din partea statului mai mare, fara ca acesta sa fie insotit de un comportament corect din partea angajatorilor.

Masurile propuse prin actul normativ nu se aplica in urmatoarele cazuri:
a) in situatia in care, potrivit acordului de vointa al partilor, in cadrul perioadei prevazuta la art. II alin. (1) din proiectul de act normativ este diminuat nivelul venitului salarial brut astfel incat conditia de la alin. (1) din proiect nu mai este indeplinita;
b) pe perioada in care contractul individual de munca este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) in cazul contractelor individuale de munca carora le sunt aplicabile dispozitiile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) in cazul contractelor individuale de munca cu timp partial.

In domeniul IT sunt beneficiari de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor persoanele angajate care se incadreaza in prevederile art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, in urmatoarele conditii:
- angajatii ocupa posturile specifice activitatii desfasurate, iar angajatorul are prevazut in organigrama compartimente specializate de informatica;
- angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice, ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator destinate comercializarii pe baza de contract, un venit anual de cel putin echivalentul in lei a 10.000 de euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de impozit pe venit.

„Persoanele care desfasoara acelasi tip de activitate, dar sunt angajate in institutii publice, nu beneficiaza de aceasta scutire si pe cale de consecinta, prevederile din proiectul de ordonanta de urgenta nu le sunt aplicabile, salariile acestora fiind majorate, de la 1 ianuarie 2018, ca urmare a transferului sarcinii fiscale a contributiilor sociale de la angajator la angajat”, se mai mentioneaza in proiectul citat.

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1144 (s) | 32 queries | Mysql time :0.004826 (s)