News Flash:

Pentru un oraș mai puțin poluat

Administrația timișoreană va aplica taxe pentru accesul cu mașina în "zonele verzi" ale orașului

12 Mai 2023
261 Vizualizari | 0 Comentarii

Administrația locală din Timișoara, împreună cu Primăria București și alte mari municipii, vor trebui să identifice zone cu emisii reduse, în care se vor aplica taxe pentru accesul cu autovehiculele. Un proiect de lege care urmărește creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor de reducere a poluării a trecut prin votul decisiv al deputaților în Parlament, miercuri, 10 mai 2023.

Conform proiectului, Bucureștiul și alte municipii mari vor trebui să delimiteze, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în aceste zone va fi permis doar autovehiculelor care respectă regulile stabilite sau care plătesc o taxă.

Astfel, conform proiectului de lege privind mobilitatea urbană durabilă, care urmează să fie promulgat, "zonă cu nivel scăzut de emisii" (ZNSE) se definește ca o zonă delimitată de autoritatea publică locală în care se aplică restricții și/sau taxe pentru accesul autovehiculelor, în scopul îmbunătățirii calității aerului.

Potrivit informațiilor de pe www.avocatnet.ro, într-o primă etapă, în termen de cel mult doi ani de la intrarea în vigoare a proiectului legislativ, se vor stabili zone cu nivel scăzut de emisii în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara. Autoritățile administrației publice locale vor marca aceste zone cu indicatoare, iar ele vor putea fi de două tipuri: ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces și autoritatea locală trebuie să implementeze mecanisme de control al accesului, sau ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, dar există reguli de acces și controlul aleatoriu al acestuia prin intermediul poliției locale.

Pentru a avea acces în zonele cu emisii scăzute, autovehiculele trebuie să îndeplinească cel puțin una dintre următoarele condiții: să respecte standardele de emisii ale zonei, să plătească taxa specifică zonei (dacă există) sau să beneficieze de excepții sau reduceri de până la 100% la plata taxei.

Metodologia privind regulile de acces, aplicarea tarifelor și excepțiile în cadrul ZNSE trebuie să fie stabilite prin hotărâre de Guvern în termen de șase luni de la implementarea măsurilor.

De asemenea, municipiile reședință de județ vor trebui să stabilească până la 1 noiembrie 2026 benzi dedicate transportului în comun pe baza planurilor de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

Potrivit propunerii legislative, municipiile vor trebui să dezvolte și să implementeze planuri de mobilitate urbană durabilă, cu scopul principal de a îmbunătăți accesibilitatea localităților și conectivitatea între ele, dezvoltarea și diversificarea unei oferte de transport intermodală și sustenabilă din punct de vedere social, economic și de mediu, inclusiv transport aerian, fluvial și maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat și pietonal.

De asemenea, planul de mobilitate urbană durabilă cuprinde toate formele de mobilitate și transport, inclusiv transportul public și privat, transportul de marfă și de pasageri, cu vehicule motorizate și nemotorizate, fie că se află în mișcare sau în staționare.

Scopul acestui proiect este să stabilească condițiile necesare pentru un sistem durabil de mobilitate, care va contribui, conform inițiatorilor, la creșterea siguranței în trafic și la atingerea obiectivelor privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Pentru a intra în vigoare, propunerea legislativă trebuie doar să fie promulgată de către președintele țării și ulterior publicată în Monitorul Oficial.

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1121 (s) | 32 queries | Mysql time :0.005195 (s)