News Flash:

MARE ATENTIE, SOFERI! Cum poti ajunge vinovat fara vina intr-un accident rutier grav. Soferul care a provocat tragedia poate scapa nepedepsit

15 August 2017
1615 Vizualizari | 0 Comentarii
acc orastie
Conducerea pe drumurile publice reprezinta una dintre cele mai mari responsabilitati, iar o decizie gresita poate provoca tragedii. In astfel de situatii, inclusiv soferi nevinovati, care au facut o manevra de evitare a unui accident, pot deveni vinovati.
„Conducatorul de vehicul trebuie sa respecte regimul legal de viteza si sa o adapteze in functie de conditiile de drum, astfel incat sa poata efectua orice manevra in conditii de siguranta”, prevede un articol din Codul Rutier.
Situatiile din trafic sunt, insa, extrem de diverse, iar soferi care circula regulamentar pot fi declarati vinovati de producerea unor tragedii dupa ce au incercat sa evite impactul cu o alta masina al carui sofer circula neregulamentar.
Spre exemplu, o situatie frecvent intalnita este aceea in care circuli pe un drum national sau judetean, iar o masina care circula din sens opus intra pe contrasens. Pentru a evita coliziunea, efectuezi o manevra in urma careia produci un accident cu victime.
In cazurile grave, se poate ajunge la decese, iar soferul nevinovat, care a incercat sa evite un accident, ajunge sa fie pus sub acuzare pentru ucidere din culpa. In plus, in lipsa unui impact, soferul care a stat la baza tragediei poate sa scape nevinovat, in cele mai multe cazuri astfel de soferi continuandu-si drumul.
O alta situatie poate fi aceea in care circuli pe un drum cu prioritate, iar de pe un drum lateral iese un autoturism care nu se asigura. Pentru a evita impactul, tragi de volan si intri pe contrasens unde provoci un accident cu morti. Soferul care a stat la baza accidentului este vinovat de neacordare de prioritate, dar tu esti vinovat de ucidere din culpa. 
Fostul comisar-sef, Nicolae Istrat, a explicat ca in cadrul unui proces penal nu exista vinovat moral. „Pentru manevrele de evitare a unui accident suntem responsabili. Daca unul schimba directia, tragem de volan si evitam impactul, dar lovim pe altul suntem vinovati. Daca ma lovea eram raspunzator. Intr-un accident nu pot fi doi vinovati”, a declarat fostul comisar.
In vasta sa experienta de politist rutier, Nicolae Istrat a avut cazuri concrete in care soferi care au incercat sa evite un accident au provocat o tragedie. „Am avut cazuri de accidente foarte grave. Unul i-a atins oglinda altuia, cel care circula regulamentar s-a speriat, a intrat intr-o statie de autobuz si a omorat patru oameni. Poate ti-a fi sifonat masina, dar tu ai omorat. Am avut situatii in care in cazul unei manevre de evitare s-a intors cu masina peste cap si au murit doi oameni. Nimeni nu o sa iti accepte faptul ca ai incercat sa eviti un accident, nici macar ca circumstanta atenuanta”, a explicat Nicolae Istrat.
Fostul comisar a declarat ca aceste cazuri sunt extreme, dar pot fi si accidente cu pagube materiale in care soferul care evita un accident ajunge sa isi repare masina pe banii sai. Nicolae Istrat a declarat ca imaginile surprinse de o camera montata pe bord, care surprind momentul in care un sofer evita o masina care circula neregulamentar nu sunt de mare ajutor. „Orice inregistrare trebuie sa fie efectuata cu un aparat certificat si omologat. Ceea ce se face cu alte mijloace pot fi considerate indicii, dar nu probe”, a mai declarat fostul comisar. 
Cazul tanarului condamnat pentru moartea unei batrane care circula prin loc nepermis
Un caz interesant este al lui Alexandru Flavius Ciresan, un tanar din Lugoj care a fost condamnat cu suspendare dupa ce a  lovit o batrana de 82 de ani care i-a iesit in fata pentru a traversa strada prin loc nepermis. Batrana a murit la o luna de la producerea accidentului, iar tanarul a fost trimis in judecata, toate cele trei expertize aratand ca vinovata de producerea accidentului este batrana care a traversat strada prin loc nepermis.
„Victima putea preveni accidentarea sa daca s-ar fi asigurat ca poate efectua in siguranta traversarea carosabilului prin spatiul din afara trecerii de pietoni sau daca s-ar fi angajat in traversare pe marcajul pietonal din apropiere”, se arata in raportul intocmit de Institutul National de Expertize Criminalistice Bucuresti, care mai retine ca soferul putea evita accidentul daca circula cu maximum 30 de km/h. 
In baza articolului de lege care prevede ca „participantii la trafic trebuie sa aiba un comportament care sa nu afecteze fluenta si siguranta circulatiei, sa nu puna in pericol viata sau integritatea corporala a persoanelor si sa nu aduca prejudicii proprietatii publice ori private”, judecatorul a gasit ca si victimei si soferului le revine 50 la suta din vina pentru producerea accidentului si l-a condamnat pe tanar la un an de inchisoare cu suspendare. Sentinta a fost atacata cu apel, la Curtea de Apel Timisoara, unde decizia de condamnare pentru ucidere din culpa a fost mentinuta. Adevarul.ro

tragedii codul rutier
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1246 (s) | 32 queries | Mysql time :0.005886 (s)