Prima pagina

 Ultima ora

 Actualitate

 Expres

 Magazin

 Economic

 Sport

 National

 International

 Sanatate

 Advertoriale

 Poza zilei

 Bancul zilei

 BZT.ro

 BZC.ro

 BZV.ro

Titlul Zilei

26 Aprilie 2024
 55    0

100 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferata electrificata Arad - Podgoria

Autorităţile locale din Arad, împreună cu Compania de Transport Publică Arad, organizează luni mai multe manifestări menite să marcheze centenarul liniei de cale ferată electrificată Arad - Podgoria.

În aceste zile se împlinesc o sută de ani de la darea în exploatare a acestei linii de cale ferată.

Dezvoltarea economică a zonei Aradului a trezit interesul investitorilor de a realiza o cale de comunicaţie sigură şi de capacitate în jurul oraşului, linia de cale ferată urmând să aibă rolul de a transporta ţăranii din Podgoria Aradului în oraş, pentru a-şi vinde marfa.

Traseul căii ferate, având un ecartament de 1.000 mm, era în formă de stea cu trei braţe, pe traseele Arad- Ghioroc; Pâncota - Ghioroc şi Radna - Ghioroc, lungimea totală fiind de 58,35 km. Construirea efectivă a acestei linii de cale ferată a început în decembrie 1905, iar la 11 noiembrie 1906 au pornit la drum primele trenuri, compuse din automotoare benzo - electrice fabricate de firma 'Henning şi Harwick' şi vagoane produse la Arad, în Fabrica 'Johann Weitzer'.

Între anii 1911 - 1913 s-a trecut la electrificarea liniei, cel dintâi tren electric, tractat de automotoare de fabricaţie Ganz, Ungaria, pornind pe traseu la data de 10 aprilie 1913. La acea dată era cea dintâi linie electrificată din estul Europei şi cea de a opta din lume, rămânând până în 1965 singura linie electrificată din România. Zilnic, pe acest traseu au călătorit între 1.600 şi 1.700 de pasageri.

În 1948, linia a fost naţionalizată, până în 1982 linia fiind exploatată de CFR. La 31 decembrie 1982, linia a fost preluată, prin protocol, de IJTLA (actualmente CTP) Arad. După 1983, activitatea s-a redus la tronsonul Pâncota - Ghioroc - Radna, iar în octombrie 1991 a fost sistată total, transportul călătorilor pe acest tronson fiind preluat de autobuze.

La o sută de ani de la inaugurare, din vechiul traseu a mai rămas doar un segment, care este racordat la reţeaua de transport public, traficul realizându-se cu tramvaie urbane. AGERPRES

Citeste si...

10 Noiembrie 2013
 1424    0

Comentarii

+ Adauga Comentariu