Studiu recent: Soarele va intra intr-un proces de racire, ce va afecta semnificativ viata pe planeta noastra

16 Februarie 2018
soare

Un studiu publicat de un grup de cercetatori de la University of California San Diego sustine ca pana in anul 2050 Soarele va intra intr-un proces de racire, ce va afecta semnificativ viata pe planeta noastra. In plus, un fenomen similar – numit Maunder Minimum, a avut loc in secolul XVII, atunci cand Fluviul Tamisa a inghetat.

Fizicianul Dan Lubin si echipa sa de cercetatori de la California San Diego au studiat acest fenomen din trecut si au ajuns la concluzia ca ne asteapta un episod mult mai rau. Acestia sustin ca racirea Soarelui va fi mult mai severa de aceasta data si, in termeni stiintifici, va fi un „grand minimum” – o perioada de timp in cei 11 ani ai ciclului solar atunci cand activitatile solare vor fi la cel mai redus nivel.

Conform studiului publicat in Astrophysical Journal Letters aceasta perioada de grand minimum va fi cu 7% mai rece decat perioadele similare din trecut.

Totusi, misiunea de a prevedea un minim sau maxim solar reprezinta o sarcina dificila pentru oamenii de stiinta date fiind caracteristicile non-lineare ale activitatilor solare zilnice. In timpul unui ciclu minim, desi ciclurile solare inca au loc, intensitatea acestora este foarte redusa, iar in perioada unui ciclu maxim, exploziile solare arunca in spatiu nori de miliarde de tone de gaz electrificat. Aceste doua extreme pot cauza schimbari climatice semnificative la nivel regional si chiar global.

Daca va intrebati care vor fi efectele asupra Terrei ale unei noi perioade de grand minimum, profesorul Lubin sustine ca o asemenea racire va afecta initial stratul de ozon stratosferic, fapt ce va afecta la randul sau curentii de aer si vremea caracteristica. In plus, acesta a avertizat ca nu toate regiunile vor resimti o scadere a temperaturilor, ci o crestere semnificativa a acestora.

Un studiu similar, efectuat de cercetatorii de la Universitatea Northumbria din Marea Britanie, sustine ca o mini era glaciara va incepe in jurul anului 2021, si unul din efectele acesteia va fi acela de a reduce efectele incalzirii globale.

Sursa: Adevarul.ro