News Flash:

Tragedia care a marcat Romania. Sute de morti in urma unui accident in care a fost implicat un tren de persoane: „Nimeni nu stie ce s-a intamplat!”

5 Aprilie 2018
1537 Vizualizari | 0 Comentarii
tren

Una dintre cele mai mari tragedii care a lovit Romania s-a petrecut in urma cu mai bine de un secol si s-a produs in Moldova. Un tren de calatori in care se aflau peste 1000 de oameni a deraiat, iar din ciocnirea vagoanelor cu o cisterna de combistibil, totul s-a transformat intr-un adevarat iad.

„Catastrofa de la Ciurea” este numele sub care a intrat in istorie cel mai grav accident feroviar din Romania. Accidentul a avut loc in data de 31 decembrie1916/13 ianuarie 1917, in plina desfasurare a primului razboi mondial, in gara din localitatea Ciurea, la sud de Iasi, pe calea ferata Barlad – Iasi. Bilantul a fost de peste 1.000 morti, absenta unei anchete oficiale nepermitand elucidarea cauzelor accidentului.

1000 DE SUFLETE IN 26 DE VAGOANE
Un convoi militar (trenul de etapa E-1) constituit dintr-o garnitura de 26 de vagoane parasise orasul Galati, dupa ce Braila fusese ocupata de trupele germane, si se deplasa spre Iasi. Vagoanele erau neincapatoare pentru numarul mare de soldati, romani si rusi, si de civili refugiati din teritoriile ocupate de armatele lui von Mackensen, estimarile ulterioare considerand ca aproximativ 1.000 de pasageri calatoreau cu acest tren militar. Un mare numar de persoane calatoreau pe acoperisurile vagoanelor sau pe scari si intre tampoanele de legatura.
De-a lungul traseului Barlad-Iasi, trenul s-a oprit de cateva ori pentru a se reaproviziona cu lemne din cauza lipsei carbunilor.

Trenul a ajuns in gara Barnova in noaptea dintre 30/31 decembrie 1916 (stil vechi). Dupa ce franele cu aer de tip Westinghouse⁠(en) au fost reverificate si nu au semnalat probleme de functionare (o prima verificare fiind deja facuta la Balteni), trenul, tractat de doua locomotive, a plecat in directia Iasi la ora 1 am.

Portiunea de cale ferata dintre Barnova si Ciurea prezinta o panta deosebit de importanta. In timpul coborarii pantei mecanicii primei locomotive au incercat sa franeze pentru a reduce viteza insa franele de contrapresiune ale vagoanelor nu au functionat. 23 dintre vagoane fiind echipate cu frane de mana, ei au lansat semnale acustice catre controlorii din vagoane pentru a le actiona insa, din cauza aglomerarii, controlorii nu au putut ajunge la ele.

MOMENTUL IN CARE TOTUL A SCAPAT DE SUB CONTROL
Receptionand semnalele lansate de mecanicii locomotivei, angajatii cailor ferate din statia Ciurea au activat un macaz astfel incat trenul sa intre pe linia 2 si sa se evite coliziunea cu vagoanele cu pacura care stationau pe linia 1. Datorita vitezei foarte mari si unghiului mare de cotire doar locomotiva si inca un vagon au reusit sa treaca pe linia 2; dintre celelalte vagoanele, cu exceptia a doar doua care au ramas pe linie, restul au deraiat. Se pare ca cel putin unul dintre vagoane s-a ciocnit de cisternele de combustibil declansand o explozie si un incediu enorm.

In acest accident feroviar si-au pierdut viata aproximativ 1.000 de persoane. Trupurile extrase dintre resturile de metal contorsionat ale garniturii au fost depuse in gara Ciurea; in ciuda numeroaselor apeluri pentru identificarea victimelor, doar foarte putine au fost identificate. Victimele au fost inhumate intr-o groapa comuna uriasa situata la aproape 500 de metri de gara, mormantul existand si in ziua de astazi. In accident a pierit Vasile Cantacuzino, locotenent in armata romana, fiul lui Matei B. Cantacuzino si a fost ranit istoricul Vasile Parvan.

Pentru a nu demoraliza si mai mult populatia, deja incercata de mersul nefavorabil al razboiului, guvernul a controlat si limitat raspandiriea detaliilor legate de importanta dezastrului de la Ciurea in presa vremii.

NU A EXISTAT VREO ANCHETA
Nicio ancheta oficiala asupra evenimentelor din gara Ciurea nu a fost realizata astfel incat cauzele exacte ale acestui accident feroviar nu sunt elucidate. Nu se stie de ce franele nu au putut fi actionate la coborare, desi fusesera verificate in prealabil, si nici de ce linia 1 era ocupata de garnitura de cisterne, cand aceasta trebuia sa fie libera. Se crede ca unul dintre pasagerii din primele doua sau trei vagoane a inchis robinetul de aer comprimat din greseala si aerul nu s-a putut propaga catre franele celorlalte vagoane.
Acest accident feroviar este cel mai mare accident de acest gen petrecut in Romania si al treilea ca marime la nivel mondial.

Sursa antena1.ro

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1168 (s) | 32 queries | Mysql time :0.007431 (s)