News Flash:

Circulatia pe canalul Bega pana la vecini, conditionata de sarbi. Ce mai trebuie facut pentru a putea trece granita

30 Mai 2022
473 Vizualizari | 0 Comentarii
Bega

Chiar daca se poate circula pe canalul Bega pana la sarbi si inapoi, trecerea granitei nu este inca posibila nici pentru vaporase, nici pentru biciclisti deoarece lipseste un punct vamal. Consiliul Judetean Timis spune ca aloca bani pentru proceduri, insa depinde si de contributia autoritatilor din Serbia.
 
 

 
Vremea frumoasa si renuntarea la restrictiile impuse pe perioada pandemiei ii inspira pe oameni sa iasa din ce in ce mai des. Cei care isi doresc sa ajunga cu vaporasul din Timisoara pana in Serbia, mai au de asteptat. Canalul este navigabil, insa nu exista un punct operational de trecere a frontierei.

Judetul Timis, partener cu Serbia intr-un program de amenajare a canalului Bega, a incheiat in urma cu o luna un proiect transfrontalier de amenajare a canalului si a nodurilor hidrotehnice. Urmatorul obiectiv ar trebui sa fie realizarea punctului de frontiera, de ambele parti ale canalului, pentru a fi posibila trecerea pe uscat si naval.

Consiliul Judetean Timis a alocat in acest an 1 milion de lei din bugetul local pentru a realiza reteaua de instalatie electrica pana la punctul de trecere a frontierei cu Serbia. Insa infiintarea punctului propriu-zis va mai dura. S-a discutat inclusiv cu Ministerul Afacerilor Interne, iar CJ vrea ca la o urmatoare rectificare bugetara sa fie alocati bani pentru a realiza studiul de fezabilitate necesar punctului vamal.

„Vom demara demersurile sa construim si sa operationalizam punctul de trecere a frontierei care include punctul vamal. In bugetul pe 2022, in prima faza, a fost alocata suma de un 1 milion de lei pentru extinderea retelei de energie electrica pana la locatia punctului de trecere a frontierei cu Serbia. Consiliul Judetean Timis cauta o solutie provizorie alternativa care sa permita cat mai curand circulatia ciclistilor si a ambarcatiunilor peste granita, in acest sens transmitand catre MAI o solicitare. Totodata, CJ Timis colaboreaza cu partenerii sarbi pentru depasirea obstacolelor care ar putea surveni in deschiderea granitei”, au transmis pentru Tion reprezentantii CJT.

Astfel, potrivit CJ, chiar daca pe partea romaneasca se pune la punct frontiera, acelasi lucru trebuie sa se intample si la vecinii sarbi. Prin urmare, trecerea granitei cu vaporasul sau bicicleta nu se va putea intampla in viitorul apropiat.

Va reamintim, la finalul anului trecut, Consiliul Judetean Timis a aprobat studiul de fezabilitate, respectiv detalii tehnice si economice pentru realizarea punctului de trecere a frontierei pe apa. Conform hotararii aprobate atunci de consilierii judeteni, punctul de trecere a frontierei ar trebui sa fie gata intr-un an si va costa aproximativ 9 milioane de lei cu TVA, banii fiind asigurati prin Programul Interreg IPA Romania- Republica Serbia 2014 – 2020.

Punctul de trecere a frontierei va avea parter, doua etaje si un etaj retras. La parter vor fi doua camere de control, biroul operativ, centrala termica si tabloul general, camera cu servere si grupuri sanitare pentru femei, barbati si personal. La etajul I va fi camera de audiere, camera de arest cu grup sanitar, o camera pentru azilanti pentru femei si copii, dar si pentru barbati. Tot aici se vor amenaja si grupuri sanitare. La etajul al doilea va fi biroul pentru dispecerat, birou pentru vama, birou pentru capitania de port, birou pentru seful punctului de trecere a frontierei, cu grup sanitar si oficiu. La etajul al treilea va fi o camera tehnica pentru panourile fotovoltaice si o camera de control.

Va reamintim, ABA Banat a terminat lucrarile de reabilitare, incepute in 2017, la barajul stavilar si la ecluza de la Nodul hidrotehnic Sanmihaiu Roman, in cadrul proiectului transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigatie pe Canalul Bega”, care a beneficiat de finantare europeana prin IPA Interreg CBC Romania-Serbia. Proiectul s-a incheiat la finalul lunii aprilie si a avut o valoare de 13 milioane de euro.

Calea navigabila Timisoara (Romania) – Klek (Serbia) are o lungime totala de 114,50 km, din care 44,5 km sunt pe teritoriul romanesc si 70 de km pe teritoriul sarbesc. Navigatia in sectorul romanesc a fost inchisa de regimul comunist, in anii ’60. Pe teritoriul Serbiei, sectorul navigabil al canalului Bega se racordeaza cu sistemul hidroameliorativ si de navigatie Dunare Tisa-Dunare. Canalul Bega are o pozitie strategica si face posibila legatura dintre partea de vest a Romaniei cu Marea Nordului (prin canalul Rin-Main-Dunare) si cu Marea Neagra pe Dunare.

Momentan se poate circula cu vapoare private pana la granita, fiind nevoie si de ambarcatiuni noi in oras pentru a ajunge pana acolo.

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1184 (s) | 43 queries | Mysql time :0.008016 (s)