Peste 1.300 de km de autostrazi noi - dublu fata de varianta initiala, aproape 1.900 de km de drumuri expres si 2.800 de km de drumuri Transregio - asta prevede ultima varianta de Master Plan publicata de Ministerul Transporturilor. Pentru realizarea tuturor proiectelor, Romania ar avea nevoie de peste 26 de miliarde de euro, o suma mult mai mare decat posibilitatile reale de finantare. In sinteza prezentata marti sursele de finantare nu au fost detaliate, iar Strategia de Implementare - documentul care stabileste prioritizarea proiectelor - inca nu a fost finalizata.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat marti, in fata comisiilor reunite pe Transport din Camera Deputatilor si Senat, sinteza "draftului final" al Master Planului de Transport, documentul strategic care stabileste proiectele de infrastructura de referinta pentru cel putin urmatorii 15 ani.
Varianta de Ocolire Timitoara, introdusa in Master Plan
In ceea ce priveste realizarea de variante de ocolire, lista finala din Master Plan propune 14 proiecte, singur proiect inclus pe lista fata de varianta initiala fiind cel al centurii ocolitoare a Municipiului Timisoara. Proiectul de la Timisoara, care apare pe lista ca fiind ”inclus dupa retestare”, va avea 20 de kilometri si va costa 124 milioane de euro, fara TVA. In total, pentru cele 14 noi variante de ocolire care, in ceea ce priveste lungimea totalizeaza 175,8 km, costul estimat este de circa 666 milioane de euro.
In total, pentru tot planul propus pe sectorul rutier, costul estimat ajunge la circa 26,48 miliarde de euro. La ultima pagina a sintezei publicate marti, Ministerul Transporturilor sustine ca pentru perioada 2014-2030, din cele 26,48 mld. euro de care avem nevoie, exista surse de finantare pentru 17,842 mld euro, insa nu detaliza nicaieri de unde vin acesti bani.
Parlamentarii din comisiile de specialitate care au participat la dezbaterea de la Ministerul Transporturilor au anuntat ca "la finalul acestei intalniri s-a stabilit ca dupa ce varianta finala a Masterplanului General de Transport va fi prezentata de catre ministrul Ioan Rus in fata Comisiei Europene, acesta sa revina in cadrul comisiilor de specialitate ale Parlamentului pentru a definitiva, impreuna cu deputatii si specialistii din minister, documentul de implementare prin care se va stabili practic prioritizarea acestor proiecte, sursele de finantare din care vor fi suportate lucrarile de executie, precum si responsabilitatile clare de implementare pentru autoritati". "Doar din acel moment Masterplanul va deveni operational si in baza lui vor fi dezvoltate proiectele de infrastructura mult asteptate. In lipsa acestei strategii de implementare agreata de catre toti factorii de decizie, Masterplanul General de Transport va ramane un document fara efect", atrag atentia parlamentarii.
Comentarii (0)