News Flash:

Atentat la Barcelona. Cum putem evita masinile ucigase?

18 August 2017
1102 Vizualizari | 0 Comentarii
masini
Barcelona a fost lovita joi de un atac in stilul deja consacrat la ultimilor ani - o furgoneta a intrat cu 80 de kilometri de ora intr-o artera pietonala aglomerata. Bilant provizoriu: 13 morti si aproape 100 de raniti. Suedia a cunoscut si ea, in aprilie, un atentat comis in acest stil, soldat cu morti, chiar in inima capitalei Stockholm. In martie, se intamplase pe un pod la Londra si atunci si o romanca si-a pierdut viata. La fel ca la Nisa, la 14 iulie 2016, sau in targul de Craciun de la Berlin, in decembrie, scenariul este acelasi: un camion/furgoneta intra cu viteza in multiume. Acest tip de atac terorist se raspandeste si e greu de contrat. Si atunci se pune intrebarea daca este posibil sa opresti un camion care se indreapta in viteza mare catre multime.
Propovaduite de mult de al-Qaida sau de gruparea Stat Islamic, atacurile cu masina sau camion-berbece, cum li s-a mai spus, sunt comise in locurile publice, acolo unde este cel mai complicat de securizat zona in intregime. In plus, caracterul lor imprevizibil le face cu atat mai dificil de evitat.
Pentru Remi Baudoui, specialist in amenajare urbana si risc terorist la Universitatea din Geneva, provocarea de a apara un astfel de loc este complexa. „Pentru ca un spatiu public sa functioneze, el trebuie sa fie deschis, pentru a facilita adunarile de oameni. E dificil de securizat acest tip de spatiu, pentru ca orasele noastre moderne sunt concepute pornind de la principiul unor vaste deschideri. Aceste atentate pericliteaza statutul de spatiu public, care este fundamental pentru o democratie. Aici e tot paradoxul”, spune Remi Baudoui.
Imprevizibilitatea si posibilitatea de a se produce oricand sunt problemele principale pe care le pun aceste atentate.
Exista, totusi, dispozitive pentru a contracara acest gen de atacuri?
In acest gen de spatiu pentru adunari publice este importanta segmentarea lui in trepte, spune Rémi Baudoui. Inseamna impartirea spatiului, provizoriu, cu obstacole care obliga incetinirea si intreruperea circulatiei. Tarile care au o cultura puternica a securitatii o fac de mult timp. Regatul Unit, Israelul sau Statele Unite sunt avansate in securizarea spatiilor publice. In cadrul conflictului israeliano-palestinian, Israelul a trecut deja, de mai multi ani, prin experienta masinilor care intra in multime. Ca urmare, au fost instalati stalpi sau piloni care sa impiedice patrunderea camioanelor.
Exista firme specializate in echipamente pentru securitate si controlul accesului. Pot instala stalpi/borduri/garduri care pot fi ingropate in sol si ridicate sau coborate la nevoie. Aceste bariere sunt solide, supuse la numeroase teste si pot opri un vehicul de 7 tone care ruleaza cu peste 80 de km/h. Iata cum functioneaza:
In Marea Britanie sunt studiate de politie, ingineri si arhitecti si alte solutii, adaptate in functie de loc, fara sa-l transforme intr-o fortareata impenetrabila.
Astfel, literele gigantice din beton, asezate in fata Emirates Stadium, care formeaza numele echipei Arsenal, dau impresia unui decor, dar constituie in realitate un scut de netrecut, capabil sa faca bucati un camion care s-ar indrepta cu mare viteza. Este o bariera in calea atacurilor.
In Franta, dupa atentatul de la Nisa, au fost luate masuri de precautie in locurile publice. La gara din Lyon, de pilda, au fost instalate niste bariere imposibil de penetrat.
Totusi, autoritatile se misca greu in achizitionarea unor astfel de echipamente, o data din cauza costurilor si apoi pentru ca pe masura ce timpul trece, exista tendinta de a uita ce s-a petrecut.

Galerie Video

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1154 (s) | 43 queries | Mysql time :0.008212 (s)