Prima pagina

 Ultima ora

 Actualitate

 Expres

 Magazin

 Economic

 Sport

 National

 International

 Sanatate

 Advertoriale

 Poza zilei

 Bancul zilei

 BZT.ro

 BZC.ro

 BZV.ro

Titlul Zilei

26 Aprilie 2024
 51    0

Klaus Iohannis solicita reexaminarea legii care elimina CSAT din procedura de numire/demitere a sefului DGIA

klaus iohannis presedinte 2 465x390
Presedintele Klaus Iohannis a trimis vineri Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii


Seful statului solicita si clarificarea prevederii potrivit careia ministrul Apararii Nationale este abilitat sa emita ordine si instructiuni privind, printre altele, si mobilizarea Armatei Romaniei.


”Consideram ca este necesar ca aceste interventii legislative sa fie reanalizate de catre Parlament, pe de o parte, din perspectiva respectarii principiului bicameralismului prevazut de art. 61 din Constitutie, iar pe de alta parte, intrucat acestea nu se coreleaza cu alte dispozitii in materie, golind de continut institutii constitutionale fundamentale si fiind susceptibile sa genereze disfunctionalitati in sistem”, se arata in cererea de reexaminare transmisa de catre presedinte Parlamentului.


Solicitarea presedintelui Klaus Iohannis

„Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii vizeaza redefinirea unor termeni, precum si modificarea unor structuri, atributii si responsabilitati ale Ministerului Apararii Nationale. Consideram ca este necesar ca aceste interventii legislative sa fie reanalizate de catre Parlament, pe de o parte, din perspectiva respectarii principiului bicameralismului prevazut de art. 61 din Constitutie, iar pe de alta parte, intrucat acestea nu se coreleaza cu alte dispozitii in materie, golind de continut institutii constitutionale fundamentale si fiind susceptibile sa genereze disfunctionalitati in sistem.


La data de 28 februarie 2017, Camera Deputatilor a adoptat tacit, in forma inaintata de initiator si avizata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale. In sedinta din 2 mai a.c. Senatul, in calitate de Camera decizionala, a adoptat actul normativ mentionat, cu modificari si completari majore fata de forma primei Camere, ce insumeaza un numar total de 38 de amendamente din cele de 56 de puncte de interventie asupra Legii nr. 346/2006, ce se constituie in tot atatea modificari adoptate de Senat fata de forma Camerei Deputatilor.


Aceste modificari si completari majore sunt, totodata, de natura sa contribuie la crearea unei configuratii semnificativ diferite fata de forma primei Camere competente cu privire la atributiile Ministerului Apararii Nationale, functionarea structurilor din cadrul acestuia, precum si cu privire la rolul CSAT. Principiul constitutional al bicameralismului, care nu permite ca o singura Camera, respectiv Camera decizionala, sa legifereze in mod exclusiv, impune ca si prima Camera sa se pronunte cu privire la interventiile legislative adoptate de Senat.


Interventiile legislative asupra actelor normative ce vizeaza structuri cu atributii in domeniul securitatii nationale impun o atenta analiza din perspectiva rolului si prerogativelor CSAT. Potrivit art. 119 din Constitutie, CSAT organizeaza si coordoneaza unitar activitatile care privesc apararea tarii si securitatea nationala, participarea la mentinerea securitatii internationale si la apararea colectiva in sistemele de alianta militara, precum si la actiuni de restabilire a pacii. In scopul indeplinirii rolului sau constitutional, CSAT exercita o serie de atributii, stabilite atat prin legea sa organica, cat si prin alte legi speciale. In exercitarea atributiilor sale, CSAT adopta hotarari, care sunt obligatorii pentru autoritatile sau institutiile publice la care se refera si care raspund, in conditiile legii, de masurile pe care le-au luat pentru punerea in aplicare a lor.
Totodata, potrivit art. 6 alin. (1) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, printre organele de stat cu atributii in domeniul securitatii nationale este mentionat expres Ministerul Apararii Nationale. De asemenea, in conformitate cu art. 6 alin. (2) din acelasi act normativ, activitatea acestor organe de stat, inclusiv a Ministerului Apararii Nationale, este organizata si coordonata de catre CSAT. Pentru aceste argumente, semnalam ca unele dintre modificarile si completarile aduse Legii nr. 346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale, prin faptul ca elimina CSAT din procesul decizional, sunt de natura sa afecteze functionarea acestei institutii constitutionale fundamentale din perspectiva indeplinirii tuturor actiunilor concrete de organizare si coordonare unitara a activitatilor care privesc apararea tarii si securitatea nationala.


Potrivit art. I pct. 14 din legea transmisa la promulgare - alin. (3) al art. 13 din Legea nr. 346/2006 - directorul general al Directiei generale de informatii a apararii este numit de catre ministrul apararii nationale, cu avizul CSAT, iar eliberarea acestuia din functie urmeaza a se realiza numai prin ordin al ministrului apararii nationale.


Directia generala de informatii a apararii reprezinta o structura din domeniul de aparare a tarii, organizata in cadrul Ministerului Apararii Nationale. In acest sens, art. I pct. 14 din legea transmisa la promulgare - art. 13 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 - prevede ca Directia generala de informatii a apararii asigura obtinerea, prelucrarea, verificarea, stocarea si valorificarea informatiilor si datelor referitoare la factorii de risc si amenintarile interne si externe, militare si non-militare, care pot afecta securitatea nationala in domeniul militar, actioneaza pentru prevenirea, descurajarea si contracararea oricaror riscuri sau amenintari care pot afecta securitatea nationala a Romaniei in domeniul militar, coordoneaza aplicarea masurilor contrainformative si cooperarea atat cu serviciile/structurile departamentale nationale si de informatii, cat si cu cele ale statelor membre ale aliantelor, coalitiilor si organizatiilor internationale la care Romania este parte si elaboreaza politicile, coordoneaza si controleaza, la nivelul Ministerului Apararii Nationale, potrivit legii, activitatile referitoare la protectia informatiilor clasificate nationale, NATO, UE si a informatiilor clasificate care fac obiectul tratatelor, intelegerilor si acordurilor bilaterale sau multilaterale in domeniul apararii la care Romania este parte.

Citeste si...

Comentarii

+ Adauga Comentariu