autostrada nadlac arad
Statul roman a renuntat la construirea in concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov, a anuntat, joi, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).
"In urma finalizarii negocierii pentru atribuirea contractului de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, CNADNR SA anunta anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Bucuresti- Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov".
Printre motivele invocate se numara depasirea tintelor asumate de Romania in ceea ce priveste deficitul bugetar si datoria publica, dar si faptul ca firmele care au castigat licitatia nu au reusit sa convinga institutiile financiare internationale sa se implice in finantarea proiectului.
Soseaua de mare viteza, de aproximativ 60 de kilometri, ar fi trebuit sa fie construit de consortiul format din francezii de la Vinci, austriecii de la Strabag si grecii de la Aktor.
1,8 miliarde de euro ar fi costat doar constructia autostrazii, iar suma va creste la 8,4 milioane de euro, dupa ce se adauga costurile de finantare si cele de intretinere pentru o perioada de aproape 26 de ani.
Nu este pentru prima data cand autostrada Comarnic-Brasov e abandonata temporar: acest lucru s-a intamplat atat in 2005, cat si in 2010.
Motivele pentru care CNADNR a renuntat la constructia in concesiune a autostrazii
1. Avand in vedere costul semnificativ al proiectului, in situatia in care autoritatea contractanta (rezultata din asocierea CNADNR cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in 2012) ar incheia contractul de concesiune cu ofertantul declarat castigator, aceasta ar putea duce la nerespectarea angajamentelor pe care Romania le-a incheiat cu CE, FMI, Banca Mondiala in privinta tintei de deficit bugetar si a datoriei publice;
2. Ofertantul declarat castigator nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste;
3. Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si al suportarii costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat in conditiile unei clasificari onGovernment balance sheet a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depasirea tintei de deficit bugetar stabilita si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat;
4. Dupa desemnarea ofertantului castigator, acesta, alaturi de potentialii finantatori privati, au solicitat unele modificari ale unor clauze ale contractului de concesiune. Acceptarea acestor solicitari ar fi insemnat chiar modificarea procedurii de atribuire si a conditiilor care au stat la baza depunerii ofertelor;
5. Prezentarea publica a proiectului a generat o puternica reactie negativa, mai ales in privinta costurilor prezentate.
negocierii
concesiune
vinci
strabag
aktor
cnadnr
comarnic
brasov
Comentarii (0)