Nemultumit de modul in care a fost prezentat subiectul in presa, primarul Timisoarei, Nicolae Robu, vine cu clarificari in privinta... metroului. Edilul-sef spune ca principala sa preocupare este de a desfiinta liniile de cale ferata care traverseaza la ora actuala orasul la suprafata si ca nu ar avea ”frustrari” nici daca s-ar opta pentru o alta solutie, mai putin costisitoare. Asta, dupa ce a anuntat ca a cerut sa se pregateasca studiul de fezabilitate pentru ducerea in subteran a liniilor de tren...
Primarul Nicolae Robu considera ca asa-numita tema a "metroului" din Timisoara a fost reflectata „defectuos” in mass-media, asa ca vine cu clarificari.
Edilul pleaca de la constatarea ca, la ora actuala, „Timisoara este un oras rupt in doua de liniile de cale ferata postate pe o movila de pamant, care il strabat foarte aproape de centrul sau” si exista „doar cinci strapungeri ale acestei movile” - pasajele Jiul-Calea Circumvalatiunii, C. Brediceanu, Gh. Lazar, Al. I. Cuza si Popa Sapca, plus doua treceri la nivel - E. Baader si UMT.
Consecintele? Se creeaza permanent ambuteiaje in trafic, zgomotul produs de trenurile care trec prin imediata vecinatate a unor zone dens populate si apropiate de centrul orasului, un „aspect urat”, in opinia primarului, si „tinerea blocata a unei fasii de teren de circa 8 kilometri lungime si 60-80 m latime, situata in centrul orasului, cu orientarea Est (Nord-Est) - Vest, care, altfel, s-ar putea constitui intr-un bulevard ultramodern, cu toate beneficiile derivate”, scrie
tion.ro.
„Eu, tinand la Timisoara (!!!), consider ca liniile de cale ferata trebuie sa dispara din pozitia actuala”, concluzioneaza Robu, care prezinta si solutiile pe care le vede pentru rezolvarea problemei: ducerea liniilor de cale ferata in afara orasului, ridicarea lor pe estacade sau ducerea lor in subteran.
Pe cea cu estacadele o elimina din start, motivand ca „este o solutie care nu se potriveste de niciun fel Timisoarei, din punct de vedere arhitectural”. Cea cu ducerea liniilor de tren in afara orasului ar fi fezabila si mai putin costisitoare, dar primarul spune ca si aceasta ar avea dezavantaje...
„Ducerea liniilor de cale ferata in afara orasului reprezinta solutia cea mai simpla din punct de vedere tehnic si, probabil, cea mai putin costisitoare (a se avea in vedere, totusi, ca se impun exproprieri etc.). In plus, ceea ce acum inseamna "in afara orasului" peste un numar de ani va fi in interiorul orasului (...) Si asta, cu atat mai mult cu cat exista deja o viziune de dezvoltare integrata Timisoara-Arad, sustinuta de un studiu al Bancii Mondiale. Dar, cu toate aceste dezavantaje ale solutiei, subsemnatul as fi foarte multumit daca ea ar fi pusa in practica, fara nicio frustrare ca Timisoara ar ramane fara metrou (sac!), pentru ca acest obiectiv, pentru mine, n-a fost nicio clipa scop in sine si, cu atat mai mult, n-a facut obiectul niciunei promisiuni electorale!”, explica Robu, intr-o noua postare pe Facebook.
Primarul Timisoarei ramane la parerea sa – ingroparea liniilor de cale ferata costa, dar este cea mai buna varianta.
„Ducerea liniilor de cale ferata in subteran este o solutie care, dupa spusele unor arhitecti importanti (n.n. - din Barcelona), pare a fi solutia cea mai buna pe termen lung. Ea este mai costisitoare decat celelalte si mai dificil de implementat, dar beneficiile sale - se pretinde - o recomanda in raport cu celelalte solutii, daca se gasesc resursele financiare pe care le incumba”, mai afirma Robu, explicand ca astfel ar putea fi creat un nou bulevard, ultramodern, pe locul actualelor linii de tren, problema ar fi rezolvata definitiv, indiferent de extinderea ulterioara a orasului, iar amenajarea ar putea fi folosita si pentru transportul in comun, prin crearea unor statii la Gara de Nord, Iulius Mall, Gara de Est, Gradina Zoologica si Aeroport de exemplu.
„Plecand de la ultima idee de mai sus, s-a ajuns la deja celebra tema a metroului din Timisoara, chiar daca, in fapt, putem vorbi despre asa ceva doar in subsidiar (...) In concluzie, ce vrea primarul Timisoarei este sa scape Timisoara de prezenta liniilor de cale ferata pe traseul actual sau cel putin de prezenta lor la suprafata! Daca cu aceasta ocazie se va crea si oportunitatea realizarii cu costuri suplimentare acceptabile a unei linii de transport in comun gen metrou, atunci, cu atat mai bine, o vom realiza!”, prezinta intentiile primarului Timisoarei... primarul Timisoarei.
Robu a anuntat recent ca a dat unda verde pentru contractarea studiului de fezabilitate, estimand investitia la 1,5-2 miliarde de euro. De aici si scepticismul multor timisoreni care asteapta inca sa se rezolve problemele ”marunte” care tin de infrastructura orasului... Edilul mizeaza pe atragerea de fonduri europene. SF-ul ar urma sa fie platit bineinteles din bani de la bugetul local.
Comentarii (0)