Vineri, 2 august, CFR SA a anunțat începerea oficială a lucrărilor pe calea ferată Timișoara Est – Ronaț Triaj, marcând astfel debutul lotului 3 al proiectului de modernizare a liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad.
„În momentul de față se demarează lucrări de demontare catenară, demontare fir LC, demontare stâlpi LC, precum și demontarea suprastructurii CF, în stațiile Timișoara Nord și Timișoara Est”, au transmis administratorii paginii CFR Infrastructură Timișoara.
Proiectul prevede creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători și la 120 km/h pentru cele de marfă, și va include implementarea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R). Pe tronsonul de 13,86 kilometri care traversează Timișoara lucrează asocierea Webuild SPA-Participazioni Italia SPA-Salcef SPA. Durata de execuție a lucrărilor este de opt ani și jumătate, inclusiv cinci ani de garanție, iar valoarea contractului este de 1,4 miliarde lei, fără TVA, finanțat prin PNRR și bugetul de stat.
Lucrările pe acest segment includ două stații tehnice (Timișoara Est și Timișoara Nord), două ramificații în linie curentă, patru pasaje superioare, cinci pasaje inferioare, trei poduri peste ape, o clădire de mentenanță și o clădire nouă pentru călători cu anexe.
Acest tronson a generat controverse între Primăria Timișoara și CFR, precum și Ministerul Transporturilor. Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în noiembrie 2022, cu șase luni alocate pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție, însă întârzierile au fost cauzate de neînțelegeri și dispute.
Una dintre principalele dispute a fost legată de zona Baader, unde fosta administrație dorea un sens giratoriu suspendat, dar s-a optat pentru un pasaj peste liniile ferate. Deși s-au rezolvat majoritatea controverselor, încă există nemulțumiri. Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură subliniază că, deși ideea unui sens giratoriu suspendat a fost abandonată în favoarea unui pasaj, pietonii și bicicliștii vor avea de urcat o pasarelă înaltă de peste 7,5 metri, iar mulți vor continua să traverseze pe nivelul căii ferate, pe pietriș și șine.
„Acum a venit rândul pietonilor și cicliștilor cărora li se oferă o… pasarelă. Adică una dintre cele mai nereușite soluții din România, gradul lor de folosire fiind infim. Chiar și în stațiile de cale ferată modernizată călătorii preferă să coboare 55 cm de pe platformă și să iasă din gară peste șine și piatră spartă. Vrem să le atragem atenția arhitecților timișoreni că o pasarelă peste o linie electrificată are platforma la 7,6 metri înălțime și necesită ascensoare. Cine se va înghesui cu bicicleta în lift? În plus, întreținerea CFR este un capitol dureros în ultimele 3-4 decenii, deci foarte probabil după câteva luni oamenii vor rămâne pe scări sau vor trece calea ferată tot la nivel. Chiar dacă se vor amplasa (?) panouri fonoabsorbante sau gard, tot vor găsi (face) o spărtură”, declară reprezentanții Pro Infrastructură.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură consideră că o subtraversare situată la 2,5-3 metri pe un plan inclinat ar fi fost „ideală” pentru bicicliști. De asemenea, aceștia afirmă că o soluție similară de subtraversare ar fi fost preferabilă și pe planul rutier, atât în zona Baader, cât și pe străzile Gheorghe Adam și CA Rosetti.
„Și uite-așa, din comoditate birocratică și din lipsa colaborării dintre CFR și primărie, pietonii și cicliștii sunt ridicați la cucurigu la 7,6 metri, pe scări și în ascensoare cu riscuri de defecțiune și transformare în toalete ad-hoc, în loc să coboare la 2-3 metri. Primăria și CFR au reușit cu greu să ajungă la un numitor comun pe partea de trafic rutier, tranziția de la giratoriul suspendat la pasajul liniar între Strada Baader și Iulius Mall. A fost un proces complex și cu siguranță n-au chef să mai înceapă unul”, concluzionează reprezentanții asociației.
Proiectul de modernizare a căii ferate Caransebeș – Timișoara – Arad este împărțit în patru loturi și a fost organizat în două proceduri de licitație distincte.
Prima licitație a fost demarată în octombrie 2020 și include ultimele două loturi. Pentru lotul Timișoara Est – Ronaț Triaj, contractul de 1,4 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat pe 4 noiembrie 2022, iar pentru lotul Ronaț Triaj – Arad, contractul de 2,1 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat pe 17 noiembrie 2022. Ambele contracte au fost atribuite unei asocieri de firme italiene condusă de WeBuild SpA.
A doua licitație a fost lansată în iunie 2022. Pentru al doilea lot, Lugoj – Timișoara Est, contractul de 1,9 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat pe 28 noiembrie 2022 cu FCC Construcción S.A. În ceea ce privește primul lot, Caransebeș – Lugoj, după o contestație și reevaluare, contractul a fost semnat abia în decembrie 2023 cu asocierea RailWorks.
Fiecare dintre cele patru contracte prevede o durată totală de 102 luni, care include șase luni pentru proiectare, 36 de luni pentru execuție și 60 de luni pentru garanția lucrărilor.
© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1164 (s) | 43 queries | Mysql time :0.007448 (s)
Comentarii (0)