Insolventa si apoi retragerea companiei Carpatair de pe Aeroportul International Timisoara au afectat serios traficul de pasageri din aerogara timisoreana. Numarul pasagerilor imbarcati/debarcati din Timisoara a ajuns, in 2014, la circa 735.000, mai mic fata de anul 2013 si aproape jumatate fata de 2011, cand pe aeroport au trecut 1,3 milioane de pasageri.
Potrivit cifrelor oficiale comunicate de reprezentantii Aeroportului International Timisoara, in 2014, aerogara timisoreana a inregistrat 736.191 de pasageri imbarcati sau debarcati. Cifra este semnificativ mai mica decat in anul precedent, cand s-au inregistrat peste 757.000 de pasageri, si aproape jumatate fata de ”perioada de glorie” a Aeroportului International Timisoara, anul 2011, cand se inregistra un numar record de 1,3 milioane de imbarcari sau debarcari.
Este evident ca una dintre cauzele aceste scaderi a fost retragerea companiei Carpatair de pe Aeroportul International Timisoara, confruntata cu probleme financiare. Acest lucru a condus insa la cresterea masiva a procentului de pasageri locali imbarcati sau debarcati din Timisoara, care a ajuns acum la 99,91 la suta, fata de 42 la suta, in 2008, cand Carpatair avea aici hubul aerian. Si fata de 2013, numarul pasagerilor ”locali” a crescut, de la 700.000 la peste 735.000.
Numarul de zboruri a scazut fata de anul precedent de la 11.292 la 10.293, insa oficialii Aeroportului International Timisoara sustin ca gradul de ocupare a aeronavelor a crescut cu 14%.
„Aceasta tendinta se regaseste la nivel mondial, prin optimizarea numarului de zboruri pentru a avea un grad de incarcare cu pasageri a fiecarei aeronave cat mai ridicat, in functie de profilul pasagerilor, de destinatii si de aeronavele cu care se opereaza, (aeronave cu capacitate mare, eficienta crescuta). Aceste schimbari au fost determinate in special de principiile de eficienta economica care guverneaza politica comerciala a companiilor aeriene, prin cresterea ponderii zborurilor de tip low-cost si in acelasi timp prin restructurarea modelului de afaceri al companiilor aeriene regionale. Aceste principii s-au manifestat evident si la Aeroportul Timisoara”, a declarat directorul aeroportului, Daniel Idolu.
Ca pondere pe companii aeriene, la numarul de pasageri, Wizz Air este lider detasat in prezent detine o cota de 53% (in crestere fata de 2013), urmata de compania Lufthansa (in crestere) si de Tarom (in stagnare). Cea mai mare scadere a avut-o compania Carpatair, cauzata de retragerea de pe piata din Timisoara in ianuarie 2014 si intrarea in insolventa.
Si cursele charter au inregistrat o crestere mare in 2014, numarul de pasageri inregistrati in perioada mai-octombrie fiind cu 78% mai mare fata de aceeasi perioada a anului precedent. Antalya a fost destinatia favorita, insa turistii s-au indreptat si spre trei insule grecesti Skiathos, Zakynthos si Creta.
In 2014, destinatiile preferate de pasageri au fost Munchen, Bucuresti, Londra si Bergamo. Tot in cursul anului trecut au fost incluse si noi destinatii: Bruxelles, Bari, Frankfurt si Memmingen (Munchen Vest), precum si doua noi zboruri de vacanta, curse charter operate de agentii de turism spre Zakynthos si Skiathos. In prezent, Aeroportul International Timisoara are 16 destinatii importante din Europa, dintre care doua aeroporturi (Bucuresti si Munchen) ofera si zboruri de conexiune.
In ceea ce priveste traficul de marfa, in cursul anului 2014 s-a inregistrat o crestere de 21% fata de anul precedent, fiind procesate 1937 tone.
Conducerea aerogarii timisorene spera ca anul 2015 va insemna pentru Aeroportul International Timisoara o crestere a traficului de pasageri, dar si destinatii noi. Din luna martie este anuntata deschiderea rutei spre Torino, iar administratia aeroportului poarta negocieri cu companii aeriene pentru deschiderea de noi rute accesibile direct din Timisoara.
„Traficul aerian al unui aeroport este expresia profilului si dimensiunii economice, sociale si demografice a regiunii. Companiile aeriene, la fel ca si aeroporturile, isi dimensioneaza afacerea in functie de studii de piata care sunt in legatura directa cu viata economica, sociala, sportiva, culturala si turismul unei regiuni, precum si in functie de interesul si disponibilitatea locuitorilor regiunii de a se deplasa spre anumite destinatii (de vacanta sau de afaceri). Regiunea geografica deservita de Aeroportul International Timisoara are un anumit profil, iar companiile aeriene isi calibreaza planul de afaceri si decizia de a opera la si de la Timisoara in functie de aceasta piata. Rolul administratiei aeroportului este de a asigura o infrastructura aeroportuara performanta si de a negocia conditiile comerciale de operare in avantaj reciproc, scrie
tion.ro. In prezent, Aeroportul Timisoara detine si exploateaza o infrastructura pe zona de operatiuni aeriene de cel mai inalt nivel si a incheiat contracte comerciale profitabile pentru aeroport si pentru companiile aeriene. O companie aeriana va initia sau va dezvolta trafic aerian la Timisoara dupa principii de eficienta economica si nu dupa considerente politice sau subiective”, a declarat directorul Aeroportului Timisoara, Daniel Idolu.
Comentarii (0)