Deși Guvernul a anunțat în iunie 2024 că prețul asigurărilor RCA va rămâne înghețat, în realitate, lucrurile stau diferit: prețul nu a rămas constant, ba dimpotrivă, asigurările de răspundere civilă auto au înregistrat creșteri. Luna trecută, Guvernul anunța o nouă plafonare a tarifelor RCA până la sfârșitul lunii septembrie 2024, în încercarea de a controla creșterea prețurilor în întreaga economie. Cu toate acestea, asigurătorii au contestat această măsură, argumentând că nu pot acoperi costurile crescute ale daunelor și contribuțiile suplimentare către Fondul de Garantare a Asiguraților, care compensează păgubiții de la Euroins și City Insurance. Drept urmare, Guvernul a acordat asigurătorilor prin lege permisiunea de a majora tarifele cu aproape 7%. Recent, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat noile tarife de referință RCA pentru luna iulie 2024, care sunt valabile orientativ pentru următoarele șase luni. Aceste tarife sunt calculate pentru clasa B0, pe o perioadă de 12 luni.
“Este o mare minciună ce se întâmplă. S-a anunțat că prețurile la polițele RCA nu se vor majora, dar de fapt polițele s-au scumpit. Acum mi-am cumpărat o nouă poliță pe șase luni și am văzut că am dat mai mult decât în iarnă. Am o mașină medie și am plătit 1500 de lei în iarnă, iar acum a fost mai scumpă cu câteva sute de lei. Oricum la noi nimic nu se respectă, una zicem, alta facem”, a spus pentru Cuget Liber, Ion Amariei, un șofer supărat. Tarife de referință RCA mai mari, dar și criterii noi de risc Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023. Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică. Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la: persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice); caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg); zona geografică (grupe de județe). ”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se precizează în raportul ASF/KPMG.
Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a detaliat factorii care au dus la creșterea tarifelor RCA.
„Înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA. Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor”, a precizat vicepreşedintele ASF.