News Flash:

Romania, tara tuturor posibilitatilor! In 25 de ani de la Revolutie am construit doar 670 km de autostrada! Cum este posibil asta?

9 Decembrie 2014
478 Vizualizari | 0 Comentarii
Cu doar 667 de kilometri de autostrazi, Romania se numara printre tarile aflate la coada clasamentului european din perspectiva dezvoltarii infrastructurii rutiere. In timp ce in Germania si in Italia primele autostrazi apareau inca din anii ’20, in Romania nevoia unor sosele de mare viteza a aparut abia in a doua jumatate a secolului al XX-lea.


Astfel, dezvoltarea schimburilor economice, a turismului si cresterea continua a traficului rutier au pus pentru prima oara problema realizarii unor autostrazi si in Romania, potrivit informatiilor care apar pe site-ul companiei de proiectare Iptana. In perioada 1967-1969 au fost de altfel si intocmite primele proiecte privind o retea de autostrazi cu o lungime cumulatea de circa 3.200 de kilometri.


Proiectele vizau constructia unor tronsoane care sa lege vestul de est, dar si nordul de sudul tarii.


La peste 40 de ani distanta de momentul in care se realiza o harta privind dezvoltarile ulterioare ale retelei de autostrazi, Romania abia are putin peste 660 de kilometri de autostrazi.


Prima autostrada, Bucuresti-Pitesti, a fost deschisa in 1972, urmata fiind de tronsonul Fetesti-Cernavoda al autostrazii Soarelui, care a fost inaugurat in 1987.


Dupa Revolutie, ritmul de constructie de autostrazi a incetinit si chiar o buna perioada de timp s-a oprit, abia in 2004 fiind deschis circulatiei primul tronson, intre Bucuresti-Fundulea-Drajna (tot pe Autostrada Soarelui).


Tot in 2004, statul roman semna si unul dintre cele mai paguboase contracte din istorie, cel de constructie a Autostrazii Transilvania de catre americanii de la Bechtel. Pentru 52 de kilometri pe care i-au construit pe aceasta autostrada, americanii au primit 1,4 miliarde de euro, contractul fiind reziliat anul trecut.


In 2007, a fost taiata panglica inaugurala pe sectorul Drajna-Fetesti de pe Autostrada Soarelui. Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, in 2007, Romania a avut posibilitatea sa acceseze fonduri europene pentru a construi autostrazi, astfel ca pe harta tarii s-au mai adaugat cateva sute de kilometri de autostrazi, de la tronsoane precum Bucuresti-Ploiesti, pana la finalizarea integrala a Autostrazii Soarelui sau a Deva-Orastie si Arad-Timisoara.


Cel mai “bogat” an la capitolul deschideri de circulatie a fost 2012, cand 128 de noi kilometri de autostrazi au aparut pe harta tarii, printre care si Bucuresti-Ploiesti.


Pe de alta parte, anul acesta au fost inaugurati doar 22 de kilometri de autostrazi, pe tronsonul al treilea al soselei Orastie-Sibiu (intre Cunta si Saliste).


In total, Romania are acum 667 de kilometri de autostrazi, in conditiile in care la Revolutie avea deja peste 100 de kilometri. Nici acum Romania nu are o autostrada continua care sa lege vestul de est sau nordul de sud, iar planurile privind dezvoltarea infrastructurii rutiere s-au schimbat de la un ministru la altul.


Multi reprezentanti din zona de business au acuzat in repetate randuri lipsa de continuitate a strategiilor ca principal motiv pentru care constructia de autostrazi a fost atat de inceata in Romania dupa Revolutie. Mai mult, constructia de sosele in general este cunoscuta ca fiind una in care spagile si risipa de bani sunt cuvintele de ordine.


Odata ce constructia de autostrazi a fost insa finantata preponderent din bani europeni, atentia asupra posibilelor ilegalitati a fost sporita. Nelu Iordache, proprietarul constructorului Romstrade, a fost spre exemplu arestat in urma cu doi ani pe fondul unor suspiciuni privind deturnarea de fonduri europene.
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1138 (s) | 35 queries | Mysql time :0.032163 (s)