News Flash:

Muzica, teatru si costume create de Lacroix, in spectacolul care a deschis FEST Timisoara

12 Iunie 2014
753 Vizualizari | 0 Comentarii
"Despre efectul daunator al tutunului", un spectacol despre umanitate, in care muzica si teatrul fluctueaza intre Cehov, Bach, Ceaikovski si Luciano Berio, iar costumele apartin creatorului Christian Lacroix, a deschis, marti seara, Festivalul European al Spectacolului (FEST) de la Timisoara.

Organizat de Teatrul National "Mihai Eminescu" din Timisoara, cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primariei si al Consiliului Local al Municipiului Timisoara, carora, anul acesta, li s-au alaturat Institutul Cultural Roman si Uniunea Teatrala din Romania (UNITER), Festivalul European al Spectacolului Timisoara - Festival al Dramaturgiei Romanesti (FEST-FDR) a propus, in premiera pentru editia 2014, ca evenimentul sa fie prezentat in doua perioade diferite. Astfel, Festivalul Dramaturgiei Romanesti (FDR) a avut loc in perioada 14 - 18 mai, iar Festivalul European al Spectacolului (FEST) se desfasoara incepand de marti pana pe 17 iunie.

FEST a fost deschis marti seara, in Sala Mare a Teatrului National din Timisoara, cu un spectacol invitat din Franta, de la Théatre des Bouffes du Nord Paris, "Despre efectul daunator al tutunului" - concert intr-un act de A. P. Cehov, Johann-Sebastian Bach, Luciano Berio, Piotr Ilici Ceaikovski, in regia lui Denis Podalydès si un concept semnat de Florianne Bonanni. Fluctuand intre muzica si teatru, intre Cehov, Bach, Ceaikovski si Luciano Berio, in imaginatia celebrului creator Christian Lacroix, "Despre efectul daunator al tutunului" este "un spectacol al metamorfozei, un spectacol al apropierilor si departarilor din noi, un spectacol al fascinarii prin cuvant si prin sunet".

Actorul Michel Robin, care, timp de o ora, a fost Niuhin in "Despre efectul daunator al tutunului", de Cehov, a declarat pentru MEDIAFAX ca publicul din Timisoara a fost foarte "frumos" si "un bun ascultator", ramanand cu impresia ca spectatorii stiau limba franceza.

"In ciuda tuturor obstacolelor de limba, a fost o receptionare tare buna. Pentru mine a fost extrem de placut. Sala a fost foarte mare, cu o acustica buna. De obicei, publicul este mai aproape de scena si pot sa le vorbesc mai usor, pentru ca ii vad. Acum nu a fost cazul, dar a fost o experienta extrem de agreabila", a declarat actorul, la sfarsitul spectacolului.

In monologul sau, Niuhin, fara a se indeparta de la subiectul "conferintei" sale despre neajunsurile tutunului, da viata unui portret comic, trist si absurd al unei existente inutile - viata sa -, cedata, lasata in mainile autoritarei lui sotii. Desi publicul nu face cunostinta cu sotia, aceasta este personajul principal al spectacolului. In schimb, in piesa apar trei dintre fetele personajului, care "aduc" muzica pe scena teatrului.

"Este atata umanitate in Cehov, atata iubire pentru oameni. Este un singur personaj (in piesa lui Cehov, n.r.), ele (fetele, n.r.) nu apar in piesa, ele sunt muzicieni, dar sunt absolut magnifice. Personal, am impresia ca fac parte dintr-un cvartet: este o violonista, o pianista, o cantareata si apoi un domn care «canta» la sine insusi", a mai spus actorul, precizand ca, in mod normal, piesa este foarte scurta, dureaza aproximativ 15 minute, insa in acest text "extrem de important" se regaseste tot ce inseamna Cehov: "umanitatea si, in acelasi timp, esecul sau".

"Practic, ne intalnim in fiecare zi cu personajele lui Cehov pe strada. Exista, sunt aici. (...) Este o lectie de viata, Cehov este in sine o lectie de viata", a completat Michel Robin.

La randul sau, Florianne Bonanni, care a semnat conceptul spectacolului, a declarat ca nu s-a gandit la un public tinta atunci cand i-a venit ideea acestei montari.

Florianne Bonanni spune ca in piesa lui Cehov nu este vorba despre tristete si nu este transmis vreun mesaj, ci este "un moment de viata".

"Este mai degraba o piesa comica, n-are nimic moralizator, nu da niciun fel de reteta. Este doar un tablou al naturii umane", a declarat Florianne Bonanni pentru MEDIAFAX.

Intrebata daca ea considera ca viitorul in teatru reprezinta imbinarea dintre muzica si teatru, dintre mai multe arte, Florianne Bonanni a declarat: "Eu nu cred intr-un singur viitor al teatrului. Trebuie sa ne gandim la asta, pentru ca ce facem noi nu este o ilustrare muzicala, nu trebuie ca muzica sa povesteasca aceleasi lucruri, ci sa vina in prelungirea textului, sa explice mai degraba miscarile sufletului. Este un amestec interesant, care pentru mine este extrem de interesant, pentru ca, in definitiv, reprezinta meseria mea. Cred ca este foarte interesant sa amesteci artele. Mi-ar placea foarte mult sa lucrez cu circul, sa descopar alte si alte lumi".

In ceea ce priveste tinutele din spectacol, care au fost realizate de celebrul creator de moda Christian Lacroix, Florianne Bonanni este de parere ca, "la randul lor, costumele sunt o propunere artistica".

"Spectacolul regrupeaza mai multe propuneri artistice. (...) Christian Lacroix este o fiinta foarte delicata, foarte modesta, este un star pentru noi, dar este un om extrem de simplu, extrem de pasionat. Pasionat de foarte multe lucruri, de design, de teatru, de croitorie. A inteles foarte repede subiectul, iar costumele sunt sobre, dar in acelasi timp sublime".

Si pianista Emmanuelle Swiercz este extrem de incantata de costumele pe care Christian Lacroix le-a creat pentru acest spectacol. Programul FEST-FDR 2014 poate fi consultat pe http://ro.tntimisoara.com/programul-fest-fdr2014Reportaj realizat de Mediafax.ro
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0756 (s) | 24 queries | Mysql time :0.011352 (s)