News Flash:

Drama AirAsia ridica problema echiparii avioanelor cu sisteme de depistare in timp real

30 Decembrie 2014
393 Vizualizari | 0 Comentarii
Problema monitorizarii traseelor avioanelor este ridicata din nou de catre specialisti in aeronautica, dupa catastrofa QZ8501, acestia denuntand lipsa de apetit a industriei transportului aerian fata de echiparea aeronavelor cu sisteme de localizare in timp real.


Dupa disparitia - in continuare invaluita in mister - a zborului MH370 Malaysia Airlines cu 239 de persoane la bord, depistarea in timp real prin satelit a avioanelor ori trasmisia automata a datelor de zbor au fost citate ca piste prioritare.



Organizatia Aviatiei Civile Internationale (OACI), un organism ONU, a decis sa lucreze la solutii in vederea unei mai bune monitorizari a traseelor avioanelor. Insa nu s-a stabilit nicio data-limita, in contextul in care aceste sisteme reprezinta costuri suplimentare pentru companiile aeriene, multe dintre ele confrutandu-se cu dificultati financiare.


Un cadavru si fragmente din avionul AirAsia - zborul QZ8501 cu 162 de persoane la bord -, disparut de pe radare duminica, au fost localizate marti pe Marea Java de catre echipe de cautare care survolau zona.


Vocile care cer schimbari imediat sunt mai insistente ca niciodata. Depistarea in timp real "nu va permite salvarea de vieti, ci recuperarea fragmentelor si cutiilor negre intr-un interval de timp rezonabil, ar putea permite schimbari de ordin operational si proceduri de securitate susceptibile sa salveze vieti", declara pentru AFP Scott Hamilton de la firma de consultanta aeronautica Leeham Co.


- "Mentalitate de gropar"


Epava zborului Air France 447, care efectua o legatura Rio de Janeiro-Paris, a fost localizata abia in aprilie 2011, la aproape doi ani de la accidentul care s-a soldat cu 228 de victime. Avionul a disparut intr-o zona care nu era acoperita de radare si a ajuns la 3.900 de metri adancime, in ocean. Rudele victimelor au cerut, de asemenea, imbunatatirea localizarii avioanelor pierdute deasupra oceanelor.


Intr-un comentariu ostil, Scott Hamilton a acuzat OACI ca "tergiverseaza, dupa (drama) MH370, obligatiile de depistare in timp real. Cei care reglemeteaza aviatia au faima trista a unei mentalitati de gropar, si anume ca nu este nevoie de ameliorarea securitatii atat timp cat nu mor oameni", scrie el.


Industria aeronautica se plange de costul implicat de urmarirea prin satelit, dar pe de alta parte investeste milioane de dolari ca pasagerii sa beneficieze de servicii in banda larga prin satelit, subliniaza el.


Robert Man, un consultant in domeniul aviatic din Statele Unite, da asigurari ca firmele de transport aerian vor sa "evite sa actioneze acum", in speranta "ca, la sfarsitul anilor 2020, sisteme care au la baza utilizarea satelitilor sa fie mai bune, mai rapide si mai ieftine".


"Eu nu vad industria implementand depistarea in timp real, daca nu este obligata sa o faca", asa cum s-a intamplat in cazul industriei maritime, subliniaza el. In 1988, un amendament la Conventia Internationala pentru salvarea vietii umane pe mare a impus ca obligatorie urmarirea in timp real a navelor, a insistat el.


Potrivit OACI, exista deja solutii tehnice la un pret de sub 100.000 de dolari pe avion. Operatorul de satelit britanic Inmarsat a propus un serviciu de monitorizare elementar gratuit tuturor companiilor cu avioane de linie din lume.


Anumiti experti apreciaza ca este necesara totodata ameliorarea performantelor balizelor ce emit semnale prin care se cere ajutor cu care sunt echipate avioanele si ale transmitatorilor de localizare de urgenta (Emergency Locator Transmitter, ELT), care permit gasirea unei aeronave in caz de accident.


La fel ca in cazul zborului MH370, echipele de interventie par ca nu au depistat semnalul ELT al avionului AirAsia. "Transmitatorul nu a functionat, in pofida a ceea ce s-a intamplat cu MH370. De ce nu primim nimic in incidente atat de grave ca acesta?", intreaba Gerry Soejatman, un consultant de la Jakarta. "ELT este cel mai bun, pentru moment. Dar trebuie sa-l imbunatatim", este el de parere.


Altii spun ca este nevoie de rabdare. "In pofida faptului ca a existat un consens asupra depistarii in timp real dupa (drama) MH370, schimbarile ar fi necesitat ceva timp sa fie implementate, in orice caz mai mult de un an", declara Terence Fan, un specialist in aviatie din Singapore. Mediafax.ro
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0788 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013479 (s)

loading...