News Flash:

Cum sa mananci ca oamenii preistorici - Beneficiile si capcanele dietei paleolitice

18 August 2018
114 Vizualizari | 0 Comentarii
dietei paleolitice

Nu de putine ori am auzit ca dieta paleolitica ar fi una dintre cele mai bune din lume. Aceasta recomanda sa mancam asa cum o faceau stramosii nostri, adica alimente intr-o stare cat mai naturala, foarte putin procesate termic sau in alt fel.

Pentru a afla cat de buna este aceasta dieta, ziare.com a stat de vorba cu nutritionistii Mihaela Costin (NutriShape) si Anca Fota (www.ancafota.ro).

"Dieta paleolitica s-a conturat in jurul teoriei potrivit careia genomul uman nu s-a schimbat foarte mult fata de perioada paleoliticului, iar alimentatia cea mai potrivita omului din zilele noastre ar fi aproape aceeasi alimentatie pe care o avea si omul preistoric, mai exact din perioada cu 2,5 milioane de ani si pana acum 10.000 de ani in urma.

Dieta paleo presupune revenirea la o alimentatie ca cea a omului preistoric, formata din alimente care pot fi obtinute in urma vanatului si culesului.

De asemenea, recomandarea ar fi ca aceste alimente sa fie consumate intr-o stare cat mai naturala, foarte putin procesate termic sau in alt fel", arata Anca Fota.

Totusi, spune ea, teoria de la care s-a pornit nu este tocmai una corecta, pentru ca genomul uman a suferit totusi anumite schimbari in timp, practic s-a adaptat treptat si la tipuri de alimente mai noi, aparute odata cu dezvoltarea agriculturii, incepand cu 10.000 de ani in urma.

"Deci nu este solutia optima si nici nu este posibil in totalitate sa mancam astazi exact ce manca omul preistoric", continua ea.

Si Mihaela Costin sustine ca, desi oamenii evolueaza si se adapteaza noilor planuri alimentare si schimbari ale stilului de viata, psihicul nostru risca sa nu poata tine pasul cu aceasta adaptare la o dieta hiper-calorica, saraca in nutrienti.

In plus, spune nutritionistul, reintoarcerea la dieta Paleo si la stilul de viata al stramosilor nostri ar presupune sa vanam si sa ne cultivam hrana, iar pentru multi dintre noi acest lucru nu este posibil.

Ce beneficii are

"Sustinatorii acestei diete considera ca Paleo, prin caracteristicile ei, reprezinta ceea ce oamenii au fost construiti sa consume. Totodata, ei sustin ca reduce riscurile anumitor boli, curata acneea, imbunatateste performanta fizica si faciliteaza scaderea in greutate", mentioneaza Mihaela Costin.

Anca Fota crede ca putem prelua anumite elemente din aceasta dieta care ne aduc cateva beneficii, unele doar pe termen scurt, altele chiar sunt obiceiuri bune care pot ramane in stilul nostru de viata, cum ar fi:

- diminuarea consumului sau chiar eliminarea totala din alimentatie a zaharului industrial si a alimentelor intens procesate, care practic nu ne hranesc;
- integrarea activitatii fizice in stilul de viata;
- adoptarea unei alimentatii cat mai apropiate de natura, din surse curate si verificate.

Mihaela Costin adauga ca "integrand elementele de baza ale dietei Paleo, principiile ei sanatoase in programul nostru zilnic, putem sa ne atingem mai usor obiectivele noastre de wellness si sa prevenim anumite boli cronice deja raspandite la nivel mondial".

Alimente permise
Conform acestei diete, sunt permise doar acele alimente care se pot gasi in mod natural:

- Carne (de la animale crescute in mod natural si hranite cu iarba, nu cu cereale);
- Peste (salbatic, nu de crescatorie);
- Oua (de la pasari crescute cu iarba, nu cu cereale);
- Legume (cultivate ecologic, fara sa fie tratate cu substante chimice);
- Fructe (cultivate ecologic);
- Uleiuri (naturale, presate la rece);
- Nuci si seminte.

Alimente nepermise

Alimentele interzise celor care doresc sa urmeze aceasta dieta ar fi:

- Produsele lactate;
- Cerealele;
- Leguminoasele (fasole boabe, mazare, linte, naut, arahide);
- Cartofii;
- Zaharul;

- Alimentele intens prelucrate (care contin aditivi si multe alte substante de sinteza, practic nenaturale).

Cei care vor sa urmeze o astfel de dieta trebuie sa stie ca fructele ar trebui consumate singure; categoriile de proteine animale ar fi bine sa nu se consume impreuna - adica nu carne si oua la aceeasi masa - in rest, celelalte grupe se pot combina intre ele fara efecte daunatoare, explica Anca Fota.

Despre partea mai putin buna, Anca Fota spune ca "cel mai mare pericol legat de aceasta dieta este faptul ca pe hartie lucrurile arata foarte frumos, dar in realitate, in vremurile in care traim, practic nu putem aplica in siguranta principiile ei. Cat de usor gasim animale crescute cu iarba, peste salbatic, fructe si legume netratate? Deci pericolul vine din faptul ca sunt permise doar cateva grupe de alimente, care nu ne ofera o alimentatie suficient de variata si nu sunt nici foarte calitative din punct de vedere nutritional".

O alta capcana ar fi, adauga Anca Fota, sa credem ca in zilele noastre putem reproduce stilul de viata al omului din perioada paleoliticului si, "chiar daca am putea sa-l reproducem, nu stiu de ce am vrea sa facem asta, cand scopul vietii este evolutia.

Inteleg preocuparea pentru reintoarcerea la natura si alimentatia curata, dar asta nu inseamna sa nu mai beneficiem de avantajele oferite de civilizatie".

Atunci cand aflam despre o anumita dieta, ne gandim automat si la perioada in care putem sa o urmam.

"Pe termen scurt, daca vrem sa urmam un program de detoxifiere, de cateva zile, putem renunta la acele grupe de alimente, dar si la carne, dupa care le reintroducem treptat pe unele dintre ele.

Pe termen lung, putem introduce in stilul nostru de viata activitatile fizice, care au beneficii de necontestat si putem elimina definitiv zaharul industrial si alimentele intens procesate si aditivate", adauga specialistul in nutritie.


nutritional
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1196 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018618 (s)