News Flash:

Vaporetele lansate pe Bega au fost luate cu asalt de turisti

31 Mai 2016
1100 Vizualizari | 0 Comentarii
vaporas bega2
Primele curse cu vaporeto pe Canalul Bega au inceput duminica, de la debarcaderul Flora de pe faleza timisoreana. 
'Este un moment istoric pentru Timisoara, pentru ca de 49 de ani pe Bega nu a mai existat transport public cu nave, ci au existat doar cateva ambarcatiuni de agrement. Acum avem cele patru vaporete care vor circula pentru agrement, in prima faza. Putem spune ca de acum avem si o flota de sapte ambarcatiuni, urmatoarele trei urmand sa soseasca de la Galati pana la data de 30 iunie', a declarat duminica, pentru AGERPRES, primarul Nicolae Robu. 
Costul unui vaporeto a fost de circa 270.000 de euro. 
Ambarcatiunile 'Traian', 'Decebal' si 'Burebista' sunt ancorate pe faleza Flora, zeci de timisoreni asteptand pe bancile amenajate de-a lungul falezei sa se imbarce pentru o prima plimbare cu vaporasul, cei mai nerabdatori fiind copiii. 
'Pana acum ne-am mai plimbat cu Corabia Piratilor, inainte de 1990 mai circulau trei ambarcatiuni mici, dar au fost scoase, iar 'Pelicanul', ultima dintre ele, a fost incendiata de boschetari in urma cu cativa ani. Vaporetele de acum sunt foarte frumoase', spun timisorenii care asteapta imbarcarea de la ora 15,30. 
Fiecare ambarcatiune are o capacitate de 50 de locuri, aer conditionat, sunt spatioase si luxoase, iar tariful unei calatorii este simbolic, de 1 leu, indiferent de distanta parcursa. 
Traseul naval de 10 km strabate Timisoara pe axa nord-sud, de la Uzina de Apa pana la Podul Modos, si se estimeaza ca va fi punctul forte de atractie pentru turisti, dar si pentru timisorenii care vor avea la dispozitie cel mai ecologic si mai ieftin mijloc de transport in comun. 
Perspectiva dezvoltarii unui port in adevaratul sens al cuvantului, pentru o flota usoara, este plauzibila, iar primarul estimeaza ca se vor crea aproape doua sute de locuri de munca, in timp ce pentru turisti va fi, cu certitudine, o atractie deosebita in peisajul urban. 
Continuarea tronsonului navigabil in afara Timisoarei, pana la frontiera cu Serbia, depinde de finalizarea lucrarilor de reparatii la sistemul de ecluze de la Sanmihaiu Roman, care sa regleze debitul de apa pe canal. 
Municipalitatea a lansat in toamna anului 2013 lucarile de amenajare a malurilor Canalului Bega pe tronsonul timisorean, proiect in valoare de peste 25 de milioane de lei, cu finantare europeana, pentru a-l face navigabil, iar vaporetele au fost cumparate, prin licitatie, de Primaria Municipiului Timisoara. 
'Reducand traficul rutier, prin utilizarea caii acvatice, va scadea poluarea, pentru ca estimarile prevad ca peste 15 mii de persoane vor utiliza anual vaporeto pentru transportul in comun si 17 mii de biciclisti vor rula pe pistele amenajate pe malurile canalului', a mai spus Robu. 
Potrivit sefului Capitaniei Portului Timisoara, Alexandru Barboi, reluarea navigatiei pe Bega ar crea o alternativa economica pentru transportul de marfuri si pasageri, in special pentru cel al produselor de dimensiuni mari si perisabilitate mica. 
'Prin realizarea conexiunii cu Dunarea, este posibil accesul direct la coridorul de transport VII Dunare - Mein - Rin, care traverseaza Europa Centrala si de Vest si asigura legatura dintre Marea Neagra si Marea Nordului. Intre 1888-1950, o mare parte a transporturilor de la si spre Timisoara se desfasura prin portul dunarean Bazias, cu care Timisoara era legata prin calea feroviara Timisoara - Virset - Iasnovo - Bazias', declara, pentru AGERPRES, Alexandru Barboi, capitanul Capitaniei Portului Timisoara. 
Bega este primul canal navigabil de pe teritoriul actual al Romaniei, construit intre anii 1728-1760; amenajarea lui definitiva s-a facut mai tarziu, pentru exploatarea bogatiilor Banatului, dar si pentru reducerea pericolului de inundatii. 
La inceputul secolului XX, peste 500 de ambarcatiuni comerciale tranzitau Canalul Bega. 
Portul Timisoara facea legatura intre Bega si Tisa si Regensburg, iar apoi, prin transbordare pe Rin, pana la Marea Nordului, facilitand transportul produselor agricole din Banat pana la Viena, dar si pe coasta Adriaticii. 
Transportul de marfuri a fost intrerupt in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial si reluat in 1948, pentru ca in 1958 sa fie inchis definitiv, iar cursele de pasageri au fost sistate in 1967. AGERPRES
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1396 (s) | 32 queries | Mysql time :0.006630 (s)