News Flash:

Cand va fi finalizata autostrada Sibiu-Pitesti

3 Februarie 2016
1611 Vizualizari | 1 Comentarii
autostrada Lugoj Deva
CNADNR spune ca va termina soseaua de mare viteza in 2021, cu doi ani mai devreme fata de termenul anuntat anterior. De proiectarea se vor ocupa, in premiera, chiar specialistii CNADNR.

Studiul de fezabilitate trebuie sa fie gata pana la sfarsitul acestui an, spune seful Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR),Catalin Homor. Dupa studiul de fezabilitate urmeaza faza de proiectare, de care, in premiera, se vor ocupa angajatii CNADNR.

Potrivit lui Catalin Homor, CNADNR are patru angajati care pot face acest lucru, urmand ca numarul departamentului de proiectare sa ajunga la 15-20.

Realizarea lucrarilor de proiectare de catre companie sau de catre firme de profil angajate de companie este o noutate pentru CNADNR. In prezent, proiectele sunt facute chiar de catre firmele care construiesc autostrada. Este ceea ce in literatura de specialitate se numeste FIDIC galben. Dezavantajul acestui sistem este acela ca ofertele din licitatie pot contine erori de proiectare, artificii la care constructorii recurg pentru a isi micsora costurilor si a isi mari profiturile. Spre exemplu, in cazul autostrazii Sibiu Orastie unii constructori au ales un anumit traseu pentru autostrada si anumite solutii tehnice care s-au dovedit ulterior gresite. Odata incepute lucrarile s-a dovedit ca traseul respectiv trebuia mutat si ca erau necesare lucrari suplimentare ce scumpeau contractul. Compania a refuzat majorarile de costuri, a insistat sa fie mentinute solutiile tehnice cuprinse in oferte, iar lucrarile s-au blocat.

Modificarile intentionate acum, respectiv selectia constructorului pe baza unui proiect unic facut nu de constructori, ci de proiectanti selectati de CNADNR, respectiv procedura numita "FIDIC rosu", va permite licitarea unor solutii tehnice identice. Proiectul trebuie sa fie insa unul foarte bine facut astfel incat constructorii sa nu se loveasca de greseli de proiectare si sa se indrepte cu pretentii financiare impotriva statului.

In ultimele luni insa Ministerul Transporturilor s-a lansat intr-o avalansa de termene anuntate public privitoare la deschiderea autostrazii Sibiu-Pitesti pentru trafic. In urma cu zece zile, prezent intr-o emisiune Digi24, Catalin Drula, consilier al premierului Ciolos pe probleme de infrastructura, avansa 2023 termen de finalizare a autostrazii, aceasta insa daca lucrurile vor merge bine. "In scenariul cel mai optimist ar putea incepe pe capete in 2017 - 2018 si pe intregul traseu in 2019. Nu e posibil sa fie finalizata in 2020, mai degraba in 2023 daca toate merg bine", spunea el.

Tot atunci, un document publicat pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene arata ca primele contracte pentru autostrada Sibiu-Pitesti ar putea fi semnate in primul trimestru al anului 2018.

Cat priveste Ministerul Transporturilor, oficiali ai acestuia preconizau de curand ca lucrarile de constructie s-ar putea intinde pe 4 ani. Ceea ce ar insemna ca autostrada Sibiu-Pitesti ar putea fi deschisa circulatiei abia in 2022. Iar in documentul Ministerul Fondurilor Europene data la care va fi terminata implementarea proiectului era ultimul trimestru din 2023.

Cat priveste termenul avansat marti de catre Catalin Homor, anume 2021, acesta nu este in niciun caz unul realist, considera seful unei importante firme de proiectare de drumuri. "Sunt necesari 30 de oameni care sa munceasca doi ani si jumatate. Ai nevoie de ingineri specialisti in tuneluri, in poduri, in structura rutiera, geotehnicieni, etc. De unde vor fi acestia luati si ce va face CNADNR cu ei dupa ce va termina proiectul. Vor fi dati afara?", intreaba retoric specialistul indicat. Potrivit lui in 2020 ar putea fi gata doar proiectarea autostrazii daca aceasta activitate va fi inceputa anul viitor.

De regula, activitatile de proiectare a autostrazilor sunt facute de firme de profil, ce detin sute de specialisti in proiectare, nu de catre CNADNR. Chiar si atunci cand sarcina proiectarii revine constructorilor, mai departe acestia o subcontracteaza la firmele de profil.

Pana sa fie selectat constructorul care sa depuna oferta pe baza proiectului facut de catre CNADNR, mai trebuie parcursa faza de licitatie care dureaza de regula cateva luni-un an, in absenta contestatiilor. Apoi trebuie efectuata proiectarea detaliilor de executie, facute exproprierile, mutate retele de utilitati, pasi care vor impinge termenul de deschidere a autostrazii.

cnadnr catalin homor angajati fidic rosu ministerul transporturilor
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1201 (s) | 43 queries | Mysql time :0.008885 (s)