News Flash:

Aniversare: 160 de ani de la inaugurarea primei cai ferate in Caras-Severin

21 August 2014
1224 Vizualizari | 0 Comentarii
Forumul Democratic al Germanilor din Caras-Severin si Asociatia Germana de Cultura a Adultilor Resita au organizat, miercuri, o calatorie de aniversare a implinirii a 160 de ani de la deschiderea circulatiei pe prima cale ferata de pe teritoriul actual al Romaniei, Oravita - Iam.
'In urma cu 160 de ani, regiunea noastra, Banatul Montan, aniversa un moment deosebit din punct de vedere a ceea ce urma sa insemne dezvoltarea economica, inaugurarea primei cai ferate de pe actualul teritoriu al Romaniei. Cu aceasta ocazie, am dorit sa marcam evenimentul. De aceea, a fost organizata o excursie pe acest traseu, cu trenul, iar tot ceea ce inseamna corespondenta, pe parcursul zilei, respectiv plicurile filatelice special scoase cu acest prilej, au purtat si stampila care sa aminteasca de eveniment', a declarat Cristian Chioncel, vicepresedintele Forumului Democratic al Germanilor din Caras-Severin. 
In acele vremuri, calea ferata ajungea pana pe teritoriul actual al Serbiei: Oravita - Iam - Iasenova - Biserica Alba - Bazias, inaugurata la data de 20 august 1854 si era destinata transportului de marfa. Carbunii din bazinul carbonifer Anina erau transportati in vagoane pentru a fi incarcati in portul Bazias, avand drept destinatie centrul Europei. In prezent, trenurile mai circula doar pe o portiune de 27 de kilometri, pe tronsonul Oravita-Iam. 
'Inainte, era destinata legarii bazinului minier Anina de portul dunarean Bazias. E vorba de un eveniment care racordeaza, in acest fel, Banatul de Munte la circuitul feroviar european, un eveniment pe care se cuvine sa-l cunoastem, sa-l apreciem, sa-l transmitem ca amintire si generatiilor care ne vor succeda', a declarat cercetatorul resitean Dan Perianu. 
Lucrarile la calea ferata Oravita-Bazias au durat aproximativ patru ani. 
'Linia putea sa fie si mai veche. Hotararea de a se construi linia ferata a fost luata la data de 31 octombrie 1846, intr-o sedinta ce s-a desfasurat la Oravita, iar cladirea in care a avut loc intrunirea conducerii Directiei Montanistice mai exista si in prezent. Lucrarile au inceput in anul urmator, dar din cauza unei epidemii de friguri galbene, iar mai apoi din cauza evenimentelor istorice din anii 1848 - 1849, din spatiul istoric al Banatului, s-a amanat punerea sa in functiune', a precizat Dan Perianu. 
In anul 1863, o alta premiera nationala s-a intamplat, atunci cand a fost data in folosinta si calea ferata Oravita - Anina, prima cale ferata montanistica din tara. AGERPRES

banatul montan
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1255 (s) | 32 queries | Mysql time :0.006488 (s)