News Flash:

ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni - Sef SMURD Bihor: Pilotul si studenta nu ar fi supravietuit nici daca salvatorii ajungeau in 30 de minute

23 Ianuarie 2014
1251 Vizualizari | 0 Comentarii
Seful SMURD Bihor, medicul Beres Zsolt, primul care a evaluat ranitii accidentului aviatic din Apuseni, a declarat corespondentului MEDIAFAX ca în opinia sa, "pilotul si studenta care au murit nu ar fi supravietuit nici daca salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute" de la accident.
"De când am participat la acea operatiune, sunt obosit de harmalaia mediatica, sa aud ca pilotul si studenta din avion au murit de hipotermie pentru ca nu s-a ajuns la timp la locul prabusirii. Eu nu am facut autopsia, dar judecând clinic si tinând cont si de experienta mea de salvator montan si speo, nu cred ca pilotul si studenta care au murit ar fi supravietuit nici daca salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute" , a declarat medicul Beres Zsolt, seful UPU a Spitalului Clinic Judetean din Oradea si al SMURD Bihor, coordonatorul în teren al primelor operatiuni de evaluare a starii de sanatate a supravietuitorilor accidentului aviatic din Muntii Apuseni.
El a sustinut ca a se afirma "ca pilotul si fata au murit de hipotermie este o mare prostie".
"Sa afirme cineva ca pilotul si fata au murit de hipotermie este o mare prostie. Copilotul, care era cu femurul fracturat si a pierdut doi litri de sânge, nu a murit de hipotermie, ceea ce înseamna ca nu de hipotermie a murit nici pilotul, ci din cauza ca avea rani extrem de grave. De altfel, nu se moare de hipotermie în 30 de minute, asa cum s-a întâmplat cu pilotul", a spus Beres.
Acesta a afirmat ca tot "judecata clinica" îl determina sa afirme ca studenta de 23 de ani nu a decedat din cauza hipotermiei, ci a leziunilor "extrem de grave" pe care le-a suferit în momentul impactului avionului cu solul.
El a mai spus ca nu crede ca tânara ar fi supravietuit, "chiar daca ar fi fost conditii ideale, vizibilitate, temperatura aerului buna, calda si s-ar fi intervenit în 30 de minute cu un elicopter care sa preia direct victimele".
"Fata avea fracturata coloana cervicala, iar abdomenul era întins, semn al unei imense hemoragii interne. Nu de hipotermie a murit, aceasta este opinia mea categorica. De altfel, si doctorul Ianceu (unul dintre medicii raniti în accident - n.r.) a spus ca fata statea pe un loc mai în spatele avionului, dar a fost proiectata în fata de forta impactului. Practic, ea a devenit tetraplegica din acel moment", a spus seful SMURD Bihor.
Medicul Beres Zsolt a precizat ca a fost desemnat de secretarul de stat Raed Arafat coordonator al activitatilor de evaluare a ranitilor si de evacuare a acestora "din teren" pâna la punctul din care acestia au fost preluati de echipajele coordonate de directorul medical al operatiunii, coordonatorul SMURD Cluj, doctorita Golea.
"Luni dupa-amiaza am pornit în interventie dupa ce am fost sunati de dr. Hadrian Borcea (fostul sef SMURD Bihor, acum directorul medical al Spitalului Clinic Judetean din Oradea - n.r.) în jurul orei 16.30. La acel moment nu era clar decât faptul ca s-a prabusit un avion medical, dar nu se stia unde anume, decât ca era vorba despre o zona posibil la limita dintre judetele Cluj, Alba si Bihor. Initial, am fost orientati de catre colegii de la Dispecerat spre Gârda (judetul Alba), dar abia am ajuns pe soseaua de centura ca ne-au spus sa ne îndreptam spre Belis (judetul Cluj)", a relatat seful SMURD Bihor.
El a mentionat ca, pe drum, a primit informatii contradictorii cu privire la locul prabusirii avionului, "inclusiv pe baza informatiilor de la localnici din aceasta zona, martori oculari".

"Dispeceratul însa ne-a fixat un triunghi pe care trebuia sa-l periem. Punctele triunghiului era limita Alba-Cluj, versantul nord-estic al pârtiei Matisesti, zona Poiana Horii, Horea", a spus medicul Beres.
Potrivit acestuia, din Oradea au pornit doua echipaje de Terapie Intensiva Mobila si o masina de medic, cu doi medici, doi paramedici si un asistent, iar pe drum s-a alaturat înca un echipaj de paramedici, cu o masina, din orasul bihorean Alesd.
"În momentul când ne-am întâlnit cu colegii din Alesd, din mers, am primit informatii de la Dispecerat ca vor interveni echipaje SMURD din trei judete, si stiam ca, potrivit protocolului, va trebui sa anuntam ordinea de sosire. De asemenea, în acel moment stiam ca va exista un punct de comanda din partea ISU si un medic care va coordona întreaga operatiune, ca asa-numit director medical, din partea SMURD din judetul de competenta teritoriala. Am intrat imediat pe frecventa SMURD Cluj cu aparatura de comunicatie radio din masini, sa anuntam ca vom intra pe teritoriul lor", a spus seful SMURD Bihor.
Potrivit acestuia, în momentul în care echipajele conduse de el au ajuns pe teritoriul judetului Alba, s-a întâlnit cu comandantul operatiunii din partea ISU si cu directorul medical, de la SMURD Cluj.
"Când am ajuns pe teritoriul judetului Alba, pe sosea, unde este o poarta mare din lemn, în zona dintre Horea si Poiana Horii, am întâlnit comandantul operatiunii, un colonel de la ISU Alba, Muresan, si coordonatoarea din partea SMURD Cluj, doctorita Miclaus", a spus Beres.
Acesta a adaugat ca, urmând sugestia salvamontistului bihorean Mircea Petrescu, colonelul de la ISU Alba a ordonat împartirea în trei grupuri a echipelor de cautare a ranitilor, formate din pompieri, personal medical, salvamontisti si localnici: "O echipa în care era si salvamontistul Mircea Petrescu, de la Stei (n.r. – judetul Bihor), s-a dus spre Vârful Pietreasa, eu am mers spre pârtia Matisesti, unde am vrut sa urc ca sa vad daca, asa cum putea fi logic, ranitii au facut un foc ca sa fie reperati".
Seful SMURD Bihor a afirmat ca în momentul când a ajuns în vârful pârtiei a fost anuntat ca a fost identificat locul unde se prabusise avionul.
"M-a sunat o colega, care mi-a spus ca un localnic a gasit locul unde s-a prabusit avionul, si ca trebuie sa ma îndrept acolo, spre Pietreasa. Tin minte exact ce mi-a spus colega: «S-au gasit victimele, dr. Arafat a spus sa evaluezi victimele si sa coordonezi evacuarea pâna la sosirea medicului-sef de la SMURD Cluj care va fi directorul medical». Am întrebat unde sunt victimele, mi s-a spus si am luat-o în directia aia, pe care era si centrul de comanda. Înca nu stiam care era starea victimelor", a spus Beres.
Potrivit acestuia, medicii de la SMURD Bihor au plecat în trei masini de interventie de la centrul de comanda spre locul unde se afla epava avionului: "Noi am mers spre Pietreasa în coloana. O localnica ne-a zis sa fim atenti, ca drumul este îngust, pe un singur fir, si ca nu încap doua masini daca una sau mai multe masini ar fi coborât de acolo, iar masinile care urca nu pot întoarce decât într-un loc de pe vârf. (...) Desi noi eram pregatiti sa mergem cu masinile noastre pâna acolo, pentru ca sunt masini de teren, cu tractiune integrala, si am fi reusit, chiar daca erau conditii foarte grele, cu frig, întuneric, ceata si zapada, ceea ce nu stiam atunci era ca victimele începusera deja sa fie aduse spre drum".
"Pe drum ne-am întâlnit cu cea de-a doua victima pe care o aduceau niste localnici. Prima a fost studenta de 23 de ani, pe o targa improvizata, alaturi de dr. Radu Zamfir, care s-a deplasat pe propriile picioare. Fata a fost scoasa de lânga epava de localnici si de salvamontistii din Bihor, care au încercat s-o resusciteze, si a fost deja evacuata înainte sa-i pot face o evaluare. A doua victima adusa, tot de niste localnici, a fost copilotul, care era în stare de cod rosu, adica foarte grav, cu fractura de femur. Era alb ca varul, somnolent, a trebuit sa fie evacuat de urgenta. În spatele masinii de medic în care eram eu se afla o masina de prim-ajutor, l-am pus acolo si i-am acordat primul-ajutor, pe targa - lichide, încalzire, analgezie -, dupa care trebuia sa trimit masina jos, spre intersectia din sat, unde se aflau deja peste 12-15 masini si de unde trebuia preluat si dus mai departe la Cluj. Pentru ca drumul era îngust si nu se putea întoarce masina, le-am spus baietilor de pe ambulanta sa mearga cu spatele pâna unde vor putea întoarce", a povestit seful SMURD Bihor.
El a mai spus ca i s-a raportat ca medicii Calin Pivniceru, Sorin Ianceu si Valentin Calu sunt în stare buna si ca "puteau fi evacuati cu niste masini de teren de la Asociatia Transilvania Off Road, mobilizati acolo de primar, în care dealtfel se si aflau ranitii".
"Am reevaluat cele trei victime si am ajuns la aceeasi concluzie, ca niciunul nu prezenta necesitate de interventie imediata, salvatoare de viata, cum spunem noi, si ca pot fi evacuati cu jeep-urile în care se aflau, pentru ca leziunile lor nu puteau fi agravate în acest fel", a relatat dr. Beres.
Potrivit acestuia, desi "din afara se poate critica de ce au fost evacuati ranitii acestia cu masini de teren particulare", decizia a fost corecta, deoarece în caz contrar, pentru a fi evacuati cu ambulantele ce trebuiau sa ajunga pe drumul cu un singur fir, ar fi însemnat "sa mai treaca o ora": "SMURD avea capacitatea sa evacueze ranitii cu masinile proprii, dar nu ar fi fost logic. Tocmai aici a fost si importanta coordonarii evacuarii, sa prevenim o situatie în care o victima sau mai multe nu puteau fi transportate din cauza blocarii drumului sau o situatie în care o victima grava nu ar fi beneficiat de interventie în cazul în care aceasta era necesara, ci sa fie transportata neadecvat. Dar aici nu a fost cazul de asa ceva".
Potrivit acestuia, la punctul de comanda s-a întâlnit din nou cu masina în care era copilotul avionului, "care a ajuns cu putin înainte sa ajungem si noi cu ceilalti trei raniti, pentru ca soferul ambulantei care îl transporta a trebuit sa mearga mult cu spatele, si aproape l-am ajuns din urma".
"La punctul de comanda toti ranitii au fost preluati de la cei cu jeep-urile de o ambulanta pentru victime multiple, de ambulanta noastra din Oradea de Terapie Intensiva Mobila si de masina de prim-ajutor de la Alesd dotata cu medic. Toti au fost reevaluati si a început evacuarea spre UPU Cluj. De aici, totul a fost practic rutina, pâna la Cluj. Am mers în coloana, cu antemergator, cu sirene si girofarurile în functiune", a adaugat seful SMURD Bihor.
Acesta a afirmat ca ulterior a aflat despre speculatiile facute în presa cu privire la faptul ca personalul medical si paramedicii nu ar fi facut decât sa astepte pe marginea drumului ca localnicii sa le aduca ranitii, motiv pentru care este "suparat".
Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, într-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.
În urma accidentului, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor. Mediafax.ro
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1316 (s) | 43 queries | Mysql time :0.006619 (s)