News Flash:

20 de ani de la moartea marelui Senna. Formula 1, mai sigura de la an la an dupa moartea lui Ayrton

5 Iulie 2016
1136 Vizualizari | 0 Comentarii
s560x316 ayrton senna
Moartea lui Ayrton Senna, dar si a lui Roland Ratzenberger, ambii decedati în mai 1994 la Imola, a obligat lumea Formulei 1 sa lucreze în mod serios pentru asigurarea securitatii, cu rezultate spectaculoase, chiar daca riscul zero nu exista. De atunci, progresele continua, fara încetare, iar un seminar cu subiect securitatea F1 a avut loc ieri, la Imola, în ziua celei de-a 20-a comemorari a acestei duble drame. 

"Weekend-ul de la Imola a fost un catalizator al schimbarii", estimeaza Max Mosley, pe atunci presedinte al Federatiei Internationale de Automobilism (FIA). "Moartea sa a avut un enorm impact, pentru ca era recunoscut de toti, inclusiv de catre piloti, drept numarul 1. Iar personalitatea sa facea ca toata lumea sa-l aprecieze. Daca nu ar fi fost Ayrton, am fi continuat, cu certitudine astfel si am fi avut un alt mort în 4-5 ani", a adaugat Mosley. 

De fapt, la 10 zile doar dupa drama de la Imola, la Monaco, Sauber-ul austriacului Karl Wendlinger a iesit în decor imediat dupa faimosul tunel. Bilantul: 19 zile de coma. Wendlinger si-a reluat cariera, dar în GT. 

S-au înregistrat apoi progrese remarcabile în ce priveste castile, cockpit-ul, pneurile si circuitele. Sistemul Head And Neck Suport (HANS) a fost imaginat în anii 80 de un cercetator american în biomecanica, dr. Robert Hubbard. Pus pe umeri, deasupra castii, acest suport protejeaza capul pilotului în caz de soc, dar face si sa nu se clatine prea tare, prea repede si prea mult. Este obligatoriu în F1 din 2003 si permite adesea evitarea accidentelor mortale. El se adauga progreselor efectuate pentru casti si viziere, de când Felipe Massa a fost lovit în fata de o piesa mecanica în 2009, la Marele Premiu al Ungariei. 

În cockpit, protectia laterala de o parte si alta a capului pilotului a devenit rapid obligatorie dupa 1994, pentru a evita deplasarea prea accentuata în caz de soc lateral. Mai multe accidente în care pilotii au fost grav accidentati la picioare au condus, de asemenea, la norme mai stricte pentru crash test, ca la masinile de serie, insistându-se pe rezistenta în crash box, menita sa absoarba cât mai mult posibil impactul unui soc frontal.

În sfârsit, cea mai spectaculoasa evolutie a fost pe circuite, care au fost redesenate, cu locuri de refugiu mai importante, sicane în linie dreapta si asfalt foarte abraziv în locul vechilor portiuni valurite, pentru a se putea frâna mai usor monopostul aflat în deriva. De notat, de asemenea, barierele absorbante, care se generalizeaza si înlocuiesc continuu amestecul de blocuri de beton si vechile pneuri, în special pe circuitele urbane, cum ar fi Monaco.

"F1 este mai sigura astazi, dar nu cu totul sigura, pentru ca sunt multe lucruri care se pot întâmpla", apreciaza Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial. "Din pacate, a fost nevoie mereu de accidente si de evenimente negative pentru a învata mai mult".

ayrton senna roland ratzenberger imola max mosley hans felipe massa
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1307 (s) | 32 queries | Mysql time :0.005303 (s)