News Flash:

Bamele. 10 motive pentru a le consuma mai des

30 Iulie 2015
363 Vizualizari | 0 Comentarii
bamele
Bama (Abelmoschus esculentus) este o planta din familia Malvaceelor (din care fac parte bumbacul, arborele de cacao si hibiscusul) cu fructe comestibile. Este o planta anuala, care creste pana la 2 m inaltime. Frunzele au 10-20 cm lungime si sunt late, palmate, avand 5-7 lobi. Florile au un diametru de 4-8 cm, cu 5 petale galbui, adesea cu o pata rosie la baza fiecarei petale. Fructul este o capsula verde, cu puf, avand lungimea de 8-20 cm si contine numeroase seminte.

Bama este cultivata in zonele tropicale si temperate mai calde, pentru fructele sale fibroase care au forma unor pastai verzi cu seminte rotunde, albe. Fructele sunt culese necoapte (lungime sub 10 cm) si consumate ca legume. Frunzele pot fi folosite la ingrosarea supelor si sosurilor.

In tarile arabe, bamele sunt folosite mai ales pentru prepararea unor supe groase cu alte legume. De asemenea, este folosita in bucatariile din India, Brazilia si insulele Caraibe.

Profil nutritional
Bamele sunt vegetale foarte nutritive. Pe langa faptul ca sunt sarace in calorii, sunt bogate in vitamine si minerale: A, C, acid folic, tiamina, calciu, zinc, fibre, riboflavina, betacaroten, potasiu, magneziu si vitamina B6. Intrucat contin acid folic, bamele sunt recomandate viitoarelor mame, acidul folic ajutand la dezvoltarea sistemului nervos al fatului. Iata cateva beneficii ale consumului de bame:

Previn diabetul
Fibrele superioare, regasite in bame, ajuta la stabilizarea glicemiei, micsorand rata la care zaharul este absorbit din tractul intestinal.

Previn si trateaza constipatia, ulcerul gastric, curata colonul
Fibrele prezente in bame ajuta digestia, previn si amelioreaza constipatia. Spre deosebire de taratele de grau, care pot irita tractul digestiv, bamele hidrateaza, datorita compusului lor mucilaginos. De asemenea, ajuta la tratarea ulcerului gastric si neutralizarea acizilor, deoarece sunt foarte alcaline.

Gratie proprietatilor laxative, curata intestinul gros. Si nu e tot, fibrele din bame mentin sanatatea intestinului gros si calmeaza simptomele intestinului iritabil.

Scad colesterolul 
Mucilagiul din bame micsoreaza nivelul de colesterol si acidul din bila, eliminand astfel toxinele prin filtrarea ficatului. 

Au efect antiinflamator 
Datorita continutului de vitamina C, bamele au un puternic efect antioxidant si antiinflamator, care le recomanda in dieta bolnavilor de ateroscleroza.

Reduc riscul de infarct si accident vascular
Eugen Giurgiu, doctor in biochimie cu competente in nutritie, recomanda consumul bamelor pentru valoarea lor terapeutica. Conform studiilor, riscul unui infarct sau al unui accident vascular in randul celor care consuma aceste miraculoase legume este foarte redus. 

Previn cancerul
De asemenea, specialistii americani considera ca o dieta cu bame poate preveni unele forme de cancer, in special cel de colon.

Ideale in curele de slabire
Bamele sunt hrana ideala pentru persoanele supraponderale avand calorii putine. O cana plina cu bame contine doar 33 de calorii. 

Trateaza afectiunile respiratorii
Datorita continutului ridicat de mucilagii, acestea au si proprietati emoliente, fiind recomandate in afectiuni respiratorii precum astm, bronsite sau traheite.

Previn cataracta
Bamele mentin sanatatea ochilor, a pielii si membranelor. menține sănătatea sistemului ocular, a pielii și membranelor. Sunt studii care arata ca bamele previn cataracta datorita continutului de vitamina A. 

Surogatul de cafea
Boabele contin grasimi nesaturate, sanatoase, cum ar fi acidul oleic - un acid gras monosaturat de tip Omega-9 si acid linoleic de tip Omega-6; se pot consuma după prajire sau pot fi folosite ca surogat de cafea. 

Cum consumam bamele
De la bame pot fi consumate florile (superbe si comestibile) - in decoruri, salate si mai ales capsulele tinere, sub 10 cm (cele mai mari sunt fibroase/lemnoase). Capsulele pot fi: 
- taiate rondele sau alte forme si adaugate spre sfarsit in supe, ciorbite, tocanite pentru copii si intreaga familie; 
- preparate la aburi (intregi sau sectionate transversal); 
- adaugate la muraturi; 
- coapte in cuptor; 
- folosite pentru ingrosare sosuri si supe (4 bame/litru de lichid). 

Bamele se inmoaie foarte repede, nu necesita preparare de lunga durata iar textura este foarte agreata de copiii mici. Se combina excelent cu rosii, sosuri pe baza de rosii. 

Bamele sunt foarte bune si crude sau facute usor pe gratar si consumate cu mujdei de usturoi. Trebuie numai spalate. Nu este necesar sa le curatati de coaja.

Un exemplu de tocanita rapida cu bame, buna si de uns pe felii de paine pe post de zacusca: se inmoaie ceapa in apa, se adauga rondele de bame si cubulete de rosii decojite, se lasa pe foc potrivit 5-10 minute, se adauga sare dupa gust si verdeturile preferate; se stinge focul, se adauga putin ulei de masline si usturoi pisat. 

bama abelmoschus esculentus familia malvaceelor pastai verzi
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0734 (s) | 24 queries | Mysql time :0.011790 (s)