News Flash:

ANALIST, dupa promulgarea Bugetului pe 2018: Observatiile presedintelui sunt corecte, dar nu invalideaza propunerile Guvernului

3 Ianuarie 2018
921 Vizualizari | 0 Comentarii
buget

Presedintele Klaus Iohannis are dreptate sa recomande mai multa prudenta si sa atraga atentia asupra vulnerabilitatilor bugetului pe care l-a promulgat miercuri, dar Guvernul nu a fost exagerat de optimist in estimari, a declarat pentru MEDIAFAX analistul economic Aurelian Dochia.
Presedintele Klaus Iohannis a promulgat miercuri Legea bugetului de stat si Legea bugetului asigurarilor sociale de stat, atragand insa atentia ca exista multe vulnerabilitati, printre care incadrarea deficitului bugetar in tinta de 3% din PIB si previziunile optimiste privind incasarile din TVA.

„Sunt indreptatite remarcile presedintelui, s-a discutat de nenumarate ori, in ultima perioada, pe tema acestor vulnerabilitati si a premiselor optimiste pe care se bazeaza Guvernul. Foarte probabil, aceste previziuni au fost incurajate de evolutiile favorabile din 2017 – sa ne aducem aminte ca si la inceputul anului trecut vorbeam tot despre indicatorii ambitiosi ai bugetului pe 2017”, a spus Aurelian Dochia.

„Si bugetul pe 2018 este mai degraba optimist, insa nu iese din parametrii rezonabili. Toate guvernele lumii isi creioneaza bugetele pe indicatori optimisti, ar fi culmea sa apara vreunul care lanseaza estimari pesimiste. Asadar, observatiile presedintelui Iohannis sunt corecte, dar nu invalideaza propunerile Guvernului. Este optimista previziunea de crestere economica (5,5%), dar nici nu avem motive sa nu credem ca aceasta nu va fi de peste 5%”, a mai spus analistul economic.
Aurelian Dochia a aratat ca bugetul este optimist pe partea de venituri, dar „exista suficiente rezerve financiare si sunt cateva directii in zona de colectare care pot face minuni daca sunt urmarite asa cum niciun guvern anterior nu a reusit”.

„Are dreptate presedintele Iohannis in recomandarile sale, pe care le exprima de pe pozitia de prudenta bugetara, dar nici nu este nimic exagerat. Oricum, este mai bine sa ai surprize in sensul unor cresteri neasteptate decat sa ai surprize de neindeplinire a ceea ce ti-ai propus si sa ajungi in situatia de a lua masuri nedorite”, a incheiat analistul.

„Tara noastra trebuie sa evite capcana unei cresteri economice nesustenabile, bazate in principal pe consum, deficite bugetare si acumularea de datorie publica”, a transmis Adminstratia Prezidentiala miercuri, dupa promulgarea de catre Klaus Iohannis a legilor bugetelor de stat si de asigurari sociale pe 2018.

Sursa citata a mai transmis ca o problema este legata de faptul ca acum constructia bugetara ignora recomandarile pe care Comisia Europeana le-a formulat in contextul procedurii de deviatie semnificativa a deficitului bugetar. „Potrivit acestor recomandari, bugetul national era indicat sa revina pe calea consolidarii fiscale, prin ajustari anuale ale deficitului bugetar de 0,5% din PIB. Presedintele Romaniei isi manifesta ingrijorarea cu privire la faptul ca, desi inregistram rate record de crestere economica, exista dificultati si unele incertitudini in a asigura incadrarea deficitului bugetar in tinta de 3% din PIB. Totodata, tara noastra inregistreaza cele mai ample deviatii ale deficitului structural dintre toate tarile Uniunii Europene. Aceasta dinamica demonstreaza ca, in urmatorii ani, Romania trebuie sa faca eforturi serioase pentru a reveni pe calea disciplinei fiscal-bugetare. Bugetul anului 2018 ignora insa necesitatea unei asemenea schimbari de directie, asumata in principiu de catre Guvern prin Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2018-2020”, se arata intr-un comunicat transmis de Presedintie.

„Bugetul anului 2018 este construit, la fel ca si in 2017, pe o tinta de deficit bugetar la limita pragului de 3% din PIB, potrivit Pactului de Stabilitate si Crestere. Insa, deficitul bugetar ajustat ciclic se va adanci in 2018, ceea ce indica faptul ca Romania inca nu se apropie, ci se indeparteaza de obiectivul bugetar pe termen mediu (...) In ceea ce priveste veniturile bugetare, analizele de specialitate arata ca proiectia unei cresteri a incasarilor din TVA de 16% este una mult prea optimista, din cel putin doua considerente. Pe de o parte, experienta fiscala a anului 2017 a aratat ca, in ciuda unei cresteri economice peste cea prognozata initial, care a ajuns la 7% pe primele 9 luni ale anului - fiind bazata preponderent pe consum -, veniturile fiscale, inclusiv incasarile din TVA, sunt chiar mai mici decat cele estimate in Legea bugetului pentru anul 2017. In acelasi timp, prognozele economice indica incetinirea in 2018 a ritmului de crestere economica, inclusiv a consumului. Pe de alta parte, constructia bugetului este lipsita de estimari si calcule credibile privind impactul unor masuri asumate, precum introducerea TVA split, masura care, desi in prezent mult atenuata in raport cu versiunea initiala, este apreciata prin venituri suplimentare aproape duble fata de cele estimate in prima varianta”.

Presedintele Klaus Iohannis considera ca prioritatea Guvernului trebuie sa fie imbunatatirea colectarii veniturilor fiscale si avertizeaza ca nu este suficient ca bugetul sa prevada doar pe hartie alocari investitionale, ci trebuie ca investitiile sa fie si realizate conform programarii bugetare.

„Desi investitiile din fonduri europene sunt estimate mult peste nivelul anului 2017, prevederile bugetare in materie de investitii nationale (cheltuielile de capital) sunt in continuare unele dintre cele mai scazute, ca pondere in PIB. De exemplu, anii 2017 si 2018 se caracterizeaza prin cele mai mici ponderi in PIB ale cheltuielilor de capital (2,2%, respectiv 2,3%) din ultimii 10 ani. In acest sens, Presedintele Romaniei atrage atentia asupra importantei investitiilor, deopotriva in sens cantitativ si calitativ, pentru consolidarea unei cresteri economice sanatoase in 2018 si in anii urmatori. Guvernul trebuie sa fie constient ca sacrificarea, in continuare, a factorului investitional este de natura sa submineze potentialul de dezvoltare al Romaniei. Este esential ca fondurile europene sa fie valorificate in integralitatea lor, in special in legatura cu proiectele de investitii in infrastructura. Bugetul pentru anul 2018 este bazat pe o serie de modificari fiscale, adoptate abia catre sfarsitul anului 2017, in incercarea coalitiei PSD-ALDE de a se incadra in programul de guvernare: unificarea sistemului de contributii sociale la nivelul angajatului, dar si reducerea consistenta a impozitului pe venit, de la 16% la 10%, masura de relaxare fiscala prin care romanii anticipeaza cresterea veniturilor lor, intr-un climat de stabilitate si predictibilitate. Presedintele Klaus Iohannis considera ca actuala coalitie de guvernare PSD-ALDE are obligatia de a raspunde asteptarilor romanilor ca tara noastra sa aiba un buget credibil si sustenabil, care sa nu afecteze stabilitatea economica si nivelul de trai promis cetatenilor”, a mai transmis Administratia Prezidentiala.
Mediafax.ro

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2024 - BZT.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1164 (s) | 32 queries | Mysql time :0.004812 (s)